- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Władcy, obywatele, bogowie i herosi na mozaikach antycznych 2800-DWHERO-OG
Wykład poświęcony jest figuralnym scenom na mozaikach antycznch (okresy hellenistyczny i rzymski)
na terenie prowincji rzymskich wokół morza śródziemnego. Mozaiki te były częścią bogatej dekoracji
budowli prywatnych i publicznych, w miastach i na wsi. Omówione zostaną mozaiki historyczne,
mitologiczne, jak i te ukazujące sceny z życia codziennego. Na wykładach omówimy mozaiki z wielu
różnych stanowisk archeologicznych takich jak n.p. Pompeje, Zeugma, Apamea syryjskia, Antiochia,
ale również Huqoq w Galilei, i Alta Chao w Portugalii, i wielu innych. Omówimy niektóre aspekty
historii hellenistycznej i rzymskiej, związane z narracją historyczną scen i cykli obrazów ukazanych na
mozaikach. Poruszymy kwestie użycia scen mitologicznych w różnych kontekstach
architektonicznych, tłumacząc dlaczego wybierano specyficzne tematy z bogami i herosami do
zdobienia cubiculum, atrium lub tryklinium. Wyjaśnimy ich sens. Powiemy również o autoprezentacji
właściciel domów i willi, którzy ukazywali się w scenach z życia codziennego, ale w sytuacjach bardzo
szczególnych, świadczących o ich wyjątkowości, statusie społecznym, i bogactwie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Na zajęciach student zdobywa wiedzę ogólną na temat mozaiki antycznej, podstawowych technik
mozaikowych, historii hellenistycznej i rzymskiej, urbanizmu greckiego i rzymskiego, życia
codziennego Rzymian, religii i mitologii. Student zapoznaje się z terminologią naukową dotyczącą
mozaiki, ale również historii, architektury, obyczajów, religii i strojów. Poznaje ryt założycielski
miasta, bądź kolonii, poznaje szczegółowiej plan domu rzymskiego. Student przyswaja elementy
mitologii greckiej i rzymskiej, i zdobywa wiedzę jak rozróżnić poszczególne postacie mitologiczne i
zidentyfikować popularne sceny mitologiczne. Ze względu, że część nowych mozaik pochodzi ze
stanowisk rabowanych, gdzie przeprowadza się nielegalne wykopaliska, takich jak n.p. Syria, student
zapoznaje się z problematyką zagrożenia i ochrony (Interpol, Unesco Scotland Yard) dóbr
historycznych, a w tym mozaik, w krajach objętych wojnami, lub niestabilnych politycznie.
Kryteria oceniania
Obecność studenta na zajęciach jest zalecana ze względu na charakter materiału ilustracyjnego i
komentarze prowadzącego, nie koniecznie publikowane. Egzamin ustny polega na opanowaniu
terminologii dotyczącej podstawowych technik mozaikowych, na rozpoznaniu poszczególnych mozaik
ze scenami historycznymi i ich omówieniu w kontekście historycznym (Aleksander Wielki, okres
Diadochów, powstanie Makabeuszów). Należy opanować i rozpoznawać poszczególne mity, bogów i
herosów, na mozaikach omawianych na wykładach i pogłębionych lekturą przedmiotu. Należy
zdefiniować pojęcia: alegoria, narracja alegoryczna, narracja historyczna, personifikacja.
Literatura
Andreae, B., Antike Bidmosaiken, Mainz am Rhein, 2003.
Antonio, J., „Alexandre, o Grande e a Batalha de Hidaspes. O mosaico do triclinium da Casa
de Medusa”, Abelterium 2/1(May) 2015, 52-71.
Balmelle, C. et Darmon, J.-P., La mosaïque dans les Gaules romaines, Paris, 2017.
Belis, A. and Kondoleon, Ch., Roman Mosaics in the J. Paul Getty Museum, J. Paul Getty
Museum, 2016.
Becker, L., Kondoleon, Ch., The arts of Antioch : art historical and scientific approaches to
Roman mosaics and a catalogue of the Worcester Art Museum Antioch Collection, Worcester
(MA) 2005.
Britt, K. and Boustan, R.S., The Elephant Mosaic Panel in the Synagogue at Huqoq: Official
Publication and Initial Interpretations. Portsmouth, RI: Journal of Roman Archaeology
Supplementary Series no. 106, 2017.
Bowersock, G. W., Mosaics as History. The Near East from Late Antiquity to Islam, Harvard
2006.
Bruneau, Ph., H., La Mosaïque antique, Paris, 1987.
Dunbabin, K. M. D., Mosaics of the Greek and Roman world, Cambridge University Press
1999.
Grimal, P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 2008.
Joshua, Th. J., “The Ptolemy Painting? Alexander's “right-hand man” and the origins of the
Alexander Mosaic”, JRA 35/1, June 2022 , 306 – 321.
Mermet, G., Blanchard-Lemée, M., Ennaifer , M., Slim, H., Slim, L., Sols de l'Afrique
romaine. Mosaïques de Tunisie, Tunis 1995.
Miele, F., „Licurgo e Ambrosia: Mosaici del Museo Archeologico Nazionale di Napoli.
Iconografia, Aspetti del Mito e contesti”, in: Atti del XX colloquio dell'Associazione Italiana
per lo Studio e la Conservazione del Mosaico , Roma 2015, 555-565.
Mingoia, J., "Alexander Mosaic from the House of the Faun, Pompeii," in Smarthistory, June
6, 2021, https://smarthistory.org/alexander-mosaic-from-the-house-of-the-faun-pompeii/.
Morand, I., C., Idéologie, culture et spiritualité chez les propriétaires ruraux de l'Hispanie
romaine, Bordeaux 1994.
Olszewski, M.T., “The iconographic programme of the Cyprus mosaic from the House of
Aion reinterpreted as an anti-Christian polemic” , in: W. Dobrowolski (ed.),
Et in Arcadia Ego. Studia memoriae professoris Tomae Mikocki dicata, Institute of
Archaeology, University of Warsaw Press, Warszawa 2013, 207-239.
Olszewski, M.T., Saad, H. “Interpol à la recherche d'une mosaïque volée à Apamée en Syrie :
« La fondation d'Antioche »”, Archéologia 551, 2017, 4-5.
Olszewski, M.T., “Memory and Ideology of the First Successors of Alexander the Great as
inscribed on Roman Mosaics from Apameia of Syria”, in: Culture and Ideology under
the Seleukids : Unframing a Dynasty (E. Anagnostou-Laoutides, S. Pfeiffer, eds.), Berlin-
Boston : De Gruyter 2022, 99-129.
Pappalardo, U. - Rosaria Ciardiello, R., Mosaici greci e romani. Tappeti di pietra in età
ellenistico-romana, Verona: Arsenale Editore, 2010.
Yacoub, M., Splendeurs des mosaïques de Tunisie, Tunis 1995.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: