Piramidy i mastaby 2800-DKMAS
Koniec IV i III tysiąclecie p.n.e. to okres, w którym uformowało się państwo egipskie (Okres Archaiczny), przeżyło swój pierwszy rozkwit (Stare Państwo) i pierwszy długotrwały kryzys (I Okres Przejściowy). To wówczas uformowała się charakterystyczna sztuka i architektura Egiptu faraońskiego.
Zajęcia mają na celu ukazanie jak w materiale archeologicznym zaznaczyły się ówczesne ważne procesy cywilizacyjne:
- zjednoczenie Egiptu na początku Okresu Archaicznego;
- kształtowanie się ideologii królewskiej i państwowej;
- formowanie się struktury administracyjnej wczesnego państwa;
- ewolucja wierzeń w życie pozagrobowe.
Szczególny nacisk położony zostanie na monumentalną architekturę tamtej epoki - tj. tytułowe piramidy i mastaby.
Najważniejsze stanowiska archeologiczne, które będą omawiane podczas zajęć to:
dla Okresu Archaicznego:
Hierakonpolis, Abydos, Sakkara
dla czasów Starego Państwa:
Sakkara, Medum, Dahszur, Giza, Abu Roasz, Elefantyna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii Egiptu (K_W02)
- ma szczegółową wiedzę nt. społeczeństwa Egiptu w czasach Starego Państwa, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii Egiptu faraońskiego (K_W05)
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii Egiptu (K_W08)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11)
- ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez Egipcjan w czasach Starego Państwa (K_W15)
Umiejętności: student potrafi:
- posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii Egiptu (K_U09)
- rozpoznawać różne rodzaje wytworów egipskiej kultury materialnej i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację (K_U10)
- wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
- wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01)
- uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02)
- docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03)
- krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04)
- wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05)
Kryteria oceniania
Uczestnik zajęć zobowiązany jest do przedstawienia dwóch prezentacji na zadane tematy. Ocena końcowa będzie wypadkową ocen za prezentacje i oceny za aktywność podczas zajęć.
Obecność obowiązkowa (dopuszczalne 3 nieobecności).
Literatura
J.P. Allen, Ch. Ziegler, Do. Arnold (red.), Egyptian Art in the Age of the Pyramids, New York 1999
K.M. Ciałowicz, Początki cywilizacji egipskiej, Warszawa-Kraków 1999 N. Grimal, Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004 B.J. Kemp, Ancient Egypt. Anatomy of Civilisation, London-New York 1989
M. Lehner, The Complete Pyramids, London 1997
J. Lipińska, W cieniu piramid, Wrocław 2003
J. Lipińska (red.), Tajemnice papirusów, Wrocław 2005
R. Schultz, M. Seidel (red.), Egipt. Świat faraonów, Kolonia 2004
R. Stadelmann, Die ägyptischen Pyramiden, Mainz 1997
Polecane strony internetowe
The Giza Archives Project
http://www.gizapyramids.org/
Digital Egypt for Universities
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/Welcome.html
Late Predynastic and Early Dynastic Egypt
http://xoomer.alice.it/francescoraf/index.htm
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: