Literatura starożytnego Egiptu 2800-DKLITEG
Podczas zajęć przedstawiona zostanie historia literatury egipskiej na przykładach tekstów źródłowych. Przedstawione zostaną najważniejsze teksty literackie każdej z epok wraz z ich analizą. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na charakterystyczne elementy kultury egipskiej zawarte w źródłach pisanych.
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią literatury starożytnego Egiptu oraz pojawiającymi się w niej najważniejszymi motywami. Studenci zapoznają się także z technikami piśmienniczymi starożytnego Egiptu (przybory do pisania, materiały), używanymi w Egipcie systemami pisma (hieratyka, hieroglify, kursywa hieroglificzna, demotyka) oraz językami (język staroegipski, język egipski klasyczny, język nowoegipski oraz język demotyczny). Studentom przedstawione zostaną również różne funkcje, które pełniły teksty pisane w starożytnym Egipcie (np. religijne, propagandowe). Studenci poznają także główne kierunki literackie (np. nauki, dyskursy, biografie, listy, dekrety czy poezja miłosna).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)
- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii Egiptu (K_W02)
- ma szczegółową wiedzę nt. społeczności zamieszkujących w pradziejach i starożytności Dolinę Nilu, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii Egiptu (K_W05)
-ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii Egiptu z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06)
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii Doliny Nilu (K_W08)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii Egiptu (K_W09)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów starożytnych (K_W12)
- ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych (K_W14)
- ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności (K_W15)
Umiejętności: student potrafi:
- rozpoznać różne rodzaje tekstów zapisanych różnymi rodzajami pisma egipskiego (K_U08)
- posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii Egiptu (K_U09)
- rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację (K_U10)
- wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
- wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01)
- uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02)
- docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03)
- krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04)
- wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05)
- podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06)
- uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K07)
- uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania (K_K11)
- uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12)
Kryteria oceniania
Zajęcia zakończone będą zaliczeniem (test) w formie pisemnej. Podczas testu oceniany będzie stopień opanowania przez studentów omawianych zagadnień
Literatura
J.H. Breasted, Ancient Records of Egypt: Vol. I, La Première à la Dix-septième Dynastie, & Vol. II, la dix-huitième dynastie, New York 1962;
M. Lichtheim, Ancient Egyptian Literature, I-III, Berke-ley/Los Angeles/London 1973-1976;
A. Loprieno (wyd.), Ancient Egyptian Literature. History and Forms, (PÄ 10) Leiden/New York/Köln 1996;
W.K. Simpson, The Literature of Ancient Egypt: An An-thology of Stories, Instructions, and Poetry, New Haven and London 1972
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: