Proste życie. Rozwój, stagnacja i recesja w Lewancie i Afryce Północnej w kontekście kultury materialnej (IV w.p.n.e.-IX w.n.e.) 2800-DKLEW
Zwyczajne, codzienne życie odbija się w przedmiotach jak w lustrze. Przedmioty zaś pomagają w rozwoju, który jest synonimem cywilizacji. Uczestnicy zajęć szukać będą odpowiedzi na pytanie o to, czy poziom urbanizacji i produkcji oraz dynamika procesów społecznych mogą być wskaźnikami poziomu wzrostu lub zastoju Lewantu i Afryki Północnej w świecie zdominowanym przez kulturę grecko-rzymską. Zwrócimy uwagę na produkcją ceramiczną i rolną (uprawy i hodowlę), dietę i zwyczaje kulinarne oraz wymianę handlową, ale też na etapy, wskaźniki i bariery wzrostu mierzone intensywnością osadnictwa.
Słowa-klucze do zajęć: Przedmioty, cywilizacja, kultura grecko-rzymska, rozwój, osadnictwo, urbanizacja, produkcja, wymiana handlowa, dynamika procesów społecznych, wzrost i zastój Lewantu i Afryki Północnej, naczynia zasobowo-transportowe, naczynia kuchenne, naczynia stołowe, produkcja ceramiczna i rolna (uprawy i hodowla), produkcja wina i oliwy, dieta i zwyczaje kulinarne.
Zakres tematów:
1. Wprowadzenie – Świat śródziemnomorski IV w. p.n.e. – IX w. n.e. – ramy geograficzne, chronologiczne, główne procesy polityczne, społeczne i gospodarcze.
2. Życie codzienne w Lewancie i Afryce Północnej w starożytności i jego składowe/tematy prac studenckich/podział na grupy i opiekunów.
3. Okres hellenistyczny w Lewancie: główne procesy polityczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze. Architektura prywatna i publiczna. Osadnictwo.
4. Wprowadzenie do badań ceramologicznych.
5. Ceramika okresu hellenistycznego i rzymskiego w Lewancie (Fenicja, Palestyna, Syria)
6. Okres rzymski i późny antyk w Lewancie oraz Afryce Północnej:główne procesy polityczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze.
7. Okres rzymski i późny antyk w Lewancie oraz Afryce Północnej: architektura prywatna i publiczna. Osadnictwo. Rolnictwo i handel.
8. Lampki oliwne w Lewancie rzymskim i późnoantycznym.
9. Wprowadzenie: okres wczesnoislamski w Syrii, Iraku, Egipcie i Arabii - tło historyczno-polityczno-geograficzne, procesy islamizacji i arabizacji, architektura prywatna i publiczna, rolnictwo i górnictwo, handel i jego rozkwit w IX wieku, świat Genizy Kairskiej; Aghlabidzi i Sycylia arabska.
10. Ceramika wczesnoislamska: scheda po tradycji sasanidzkiej i rzymskiej; dwie nowe gałęzie - ceramika szkliwiona i ceramika lepiona ręcznie; charakterystyka poszczególnych typów naczyń, miejsca produkcji, naczyniaa rytuał w świecie islamu, inspiracje ceramiką dalekowschodnią.
11. Archeobotanika/Archeozoologia/dieta w Lewancie oraz Afryce Północnej (IV w p.n.e. – IX w. n.e).
12. Podsumowanie procesów społeczno-gospodarczych i kulturowych w Lewancie oraz Afryce Północnej (IV w p.n.e. – IX w. n.e.).
13. Podsumowanie prac studenckich.
14. Podsumowanie prac studenckich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_U01, K_U04, K_U10, K_U13, K_U20
Kryteria oceniania
Zajęcia oparte będą o pracę własną studentów nad konkretną i aktualną ewidencją płynącą z najnowszych badań archeologicznych, moderowaną przez prowadzących oraz omawianą podczas spotkań w sali wykładowej. Zajęcia zakładają nieformalne, indywidualne spotkania ze studentami w rytmie tygodniowym oraz dyskusje plenarne w rytmie miesięcznym. Podstawą zaliczenia będzie aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie pracy pisemnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: