Władza, bogactwo i prestiż we wczesnym średniowieczu 2800-DKBOG
Podstawowym celem zajęć jest wskazanie i omówienie tych zjawisk, które łącząc elementy kultury materialnej i duchowej, pozwalają konstruować obraz formujących się elit społecznych w dynamicznie zmieniającym się świecie wczesnego średniowiecza. Jak można przypuszczać, to właśnie to zjawisko to miało decydujący wpływ na proces powstawania nowych struktur plemiennych, ponadplemiennych i protopaństwowych,które przekształciły dawne Barbaricum w uporządkowany świat europejskiego średniowiecza. Danych do zilustrowania tych procesów dostarczają źródła archeologiczne (zarówno dawne, jak i nowe odkrycia), choć ukazanie ich pełnego potencjału wymagać będzie również uwzględnienia dorobku antropologii (kulturowej i fizycznej), szeregu nauk pomocniczych historii, wyników badań laboratoryjnych nad technologią dawnej wytwórczości i nad biologicznymi aspektami zróżnicowania dawnych populacji itp. Wzajemna komplementarność tych danych pozwoli dostrzec różne sposoby manifestowania władzy, bogactwa i prestiżu – elementów silniej kształtujących społeczną strukturę dawnych społeczności, a niekiedy stanowiących o ich odrębności i tożsamości. Zajęcia koncentrować się będą wokół analizy znalezisk gromadnych (depozytów wodnych, skarbów), przedmiotów i całych kategorii zabytków o ponadstandardowej wartości, wszelkiego rodzaju wyrazów treści symbolicznych, naśladownictw itp. Ukazane zostaną cechy charakterystyczne dawnych miejsc kultowych, ich zróżnicowanie i potencjał badawczy. Pod względem geograficznym zajęcia koncentrować się będą w strefie nadbałtyckiej: w jej części germańskiej, słowiańskiej i bałtyjskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
student ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W01;
zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii K_W02;
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W03;
rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii K_W10;
ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii K_W11;
zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowychK_W13;
Umiejętności:
potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji K_U01;
potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów K_U05;
posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej K_U08;
potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.K_U11;
potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią. K_U12;
Kompetencje:
jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K_K01;
jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K02;
jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji K_K04;
jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K05
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium oceny będzie umiejętność identyfikacji najważniejszych elementów kultury materialnej z zakresu prezentowanego podczas zajęć. Podstawą oceny będzie wynik pisemnego testu.
Literatura
Spis literatury zostanie podany na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: