Reliefy asyryjskie - dzieła sztuki i źródła historyczne 2800-DFRELAS
Konwersatorium ma na celu:
- w części wstępnej: prezentację najważniejszych zespołów zabytków, wedle rozkładu chronologicznego (najwcześniejsze reliefy z Aszur i płn. Mezopotamii, średnioasyryjskie reliefy na podiach kultowych, wczesne obeliski) oraz zespołów ortostatów pałacowych z IX-VII w. p.n.e.
- obszerne omówienie tych ostatnich (Kalhu/Nimrud, Dur-Szarrukin/Chorsabad, Niniwa), ze wskazaniem aranżacji przestrzennej dekoracji i jej proponowanych funkcji ("propagandowa", sakralno-magiczna, dokumentacyjna, etc.).
- pokrewne kategorie reliefistyki: płaskorzeźby naskalne, obeliski IX w., stele i drobna plastyka reliefowa (terakoty, kość słoniowa), toreutyka (okucia wrót pałacowych i świątynnych).
W dalszej kolejności możemy podjąć szereg tematów szczegółowych, do ustalenia z uczestnikami:
- materiały i techniki, projektowanie i wykonywanie reliefów
- pierwowzory i naśladownictwa
- narracje i złożone kompozycje reflektujące znaczące wydarzenia historyczne (zdobycie Lakisz - Sancherib; bitwa nad rzeką Ulai - Aszurbanipal)
- przedstawienia władcy - regalia, parafernalia, role i pozy
- asyryjska kultura materialna - "ilustrowana" reliefami
- inskrypcje towarzyszące - zawartość i rozlokowanie
- reliefy asyryjskie w kulturze współczesnej: popularność i inspiracje
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Poszerzona wiedza n/t rodzajów/zabytków asyryjskiej reliefistyki, ich tematyki i stylów, topografii - oryginalna lokalizacja zespołów i aktualne, muzealne rozmieszczenie zbiorów. Rozeznanie w możliwościach interpretacji ikonograficznej i ikonologicznej przedstawień - własne próby w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach: wymagane obecności, odnotowywany udział w dyskusji, własne przedłożenie - temat/obiekt uzgodniony z prowadzącym.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Spis zawiera prace ogólne, przekrojowe i problemowe - źródłowe publikacje "pierwotne" reliefów zestawimy w trakcie zajęć, stosownie do zaprojektowanych tematów wystąpień uczestników.
Albenda P., Tha Palace of Sargon, King of Assyria, Paris 1986
Albenda P., Monumen tal Art of the Assyrian Empire: Dynamics of Composition Styles, Malibu 1998
Barnett R.D., Falkner M., The Sculptures of Tiglathpileser III ..., London 1962
Boerker-Klaehn J., Altvorderasiatische Bildstelen und vergleichbare Felsreliefs, Mainz 1982
Curtis J., Reade J.E. (red.), Art and Empire, London 1995
Czichon R.M., Die Gestaltungsprinzipien der neuassyrischen Flachbildkunst, Muenchen 1992
Hrouda B., Die Kulturgeschichte des assyrischen Flachbildes, Bonn 1965
Reade J.E., Narrative Composition in Assyrian Sculpture, BaM 10 (1979), 52-110
Reade J.E., Assyrian Sculpture, London 1983
Reade J.E., Space, Scale and Significance in Assyrian Art, BaM 11 (1980), 71-74
Reade J.E., The Architectural Context of Assyrian Sculpture, BaM 11 (1980), 75-87
Russell J.M., The Writing on the Wall, Winona Lake 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: