Podstawy konserwacji dla archeologów 2800-DB5-KON
Nierzadko zabytki archeologiczne ulegają zniszczeniom nie w wyniku ich wieku czy długotrwałej depozycji pod ziemią, lecz z powodu zaniedbań w momencie i zaraz po odkryciu, nieprawidłowych zabiegów konserwatorskich oraz z powodu złych warunków przechowywania.
Celem zajęć jest zapewnić studentowi archeologii podstawową wiedzę na temat procesów niszczących zabytki archeologiczne (w czasie ich depozycji pod ziemią, w momencie i w następstwie ich wydobycia) oraz w zakresie podstawowych metod ich zabezpieczania.
Zajęcia rozpoczną się od wprowadzenia wyjaśniającego podstawowe pojęcia stosowane w ochronie zabytków (konserwacja, restauracja, rekonstrukcja, anastyloza itp.). Przedstawiony zostanie krótki zarys kształtowania się konserwacji jako dziedziny zarówno praktycznej jak i naukowej oraz omówione zostaną pryncypia etyczne i metodologiczne jakimi kieruje się współczesna konserwacja zabytków.
Następnie przedstawione zostaną czynniki niszczące różne rodzaje materiałów odkrywanych w toku wykopalisk archeologicznych (m.in. przedmioty z gliny, szkła, metalu, przedmioty wykonane z materiałów organicznych, obiekty kamienne i pozostałości architektury, malowidła ścienne, mozaiki itp.). W szczególności omówione będą procesy niszczące natury fizycznej, chemicznej, biologicznej i korelacje pomiędzy nimi oraz potencjalny wpływ techniki i technologii wykonania danego typu obiektu na jego stan zachowania i szanse przetrwania. Dla każdego rodzaju materiału omówione zostaną podstawowe sposoby zabezpieczeń oraz zabiegi i materiały, których należy unikać.
Zależnie od dostępnego czasu, poruszona zostanie również problematyka zadaszeń i zabezpieczeń stanowisk archeologicznych oraz losu stanowisk pozostawionych pod „otwartym niebem” a także zagrożenia dziedzictwa archeologicznego w obliczu konfliktów zbrojnych, w szczególności w krajach MENA (Middle East and North Africa).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i potrafi rozpoznać różne rodzaje zagrożeń dla poszczególnych typów materiałów znajdowanych na wykopaliskach archeologicznych oraz rozumie mechanizm działania poszczególnych procesów niszczących.
Student/ka potrafi zapewnić pierwszą pomoc znaleziskom oraz wie jakich materiałów czy zabiegów unikać by uchronić je przed dalszymi zniszczeniami.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i oceny ze sprawdzianu pisemnego (w przypadku możliwości prowadzenia zajęć stacjonarnie) lub egzaminu ustnego (w przypadku zajęć odbywających się online).
Literatura
N. Stanley-Prince (ed.), Conservation on archaeological excavations: with particular
reference to the Mediterranean area. ICCROM, 1984 (online)
C. Sease, A Conservation Manual for the Field Archaeologist. Los Angeles: University of
Caliornia, 1995 (online)
J. M. Teutonico & G. Palumbo (eds), Management Planning for Archaeological Sites. Los
Angeles: The Getty Conservation Institute, 2002 (online)
S. Sullivan & R. Mackay, Archaeological Sites: Conservation and Management. Los Angeles:
The Getty Conservation Institute, 2013
C. Pedelì & S. Pulga, Conservation Practices on Archaeological Excavations: Principles and
Methods. Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 2014
Conservation and Management of Archaeological Sites (czasopismo naukowe,
Taylor&Francis, od 1995)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: