- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etykieta językowa 2700-M-DM-D3ETJE-OG
W skład tematyki wykładu wchodzą takie zagadnienia, jak: grzeczność jako gra, strategie grzeczności; historyczne zmiamy w etykiecie; wpływ przełomu 1989 r. na formy i funkcje etykiety; demokratyzacja obyczajów grzecznościowych; różnice pokoleniowe w zachowaniach grzecznościowych; grzeczność polska a grzeczność innych kręgów kulturowych.
Nakład pracy studenta:
Forma zajęć (wykład) = 30 godzin
Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć
2 godz. tyg. = 0 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu = 30 godzin
Razem = 30 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student ma:
WIEDZĘ
1. Zna pojęcie etykiety (grzeczności) językowej oraz miejsce etykiety w triadzie aksjologicznej etyka – estetyka – etykieta.
2. Zna sposoby nazywania relacji na ty, na pan/pani oraz relacji tzw. pośrednich. Zna tytulaturę.
3. Wie, co oznacza tzw. nawias grzecznościowy; zna formy i formuły powitań oraz formy i formuły pożegnań.
4. Zna formy i funkcje takich aktów grzeczności, jak pytanie grzecznościowe, komplement, przeproszenie, gratulacje, toasty, kondolencje, pozdrowienia, zaproszenia.
5. Ma świadomość różnic między etykietą towarzyską a biznesową.
6. Zna polską tradycję grzecznościową i różnice międzykulturowe.
7. Zdaje sobie sprawę z ewolucji najnowszej grzeczności, różnic w zachowaniach grzecznościowych młodego, średniego i starszego pokolenia.
8. Widzi związek między stanem współczesnej etykiety a takimi procesami jak demokratyzacja obyczajów, amerykanizacja życia, globalizacja i dominacja kultury masowej.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi kształtować wizerunek własny jako osoby dobrze wychowanej.
2. Potrafi świadomie wpływać na skuteczność komunikacyjną za pomocą zachowań grzecznościowych.
3. Umie stosować odpowiednie formy zwracania się do odbiorcy w różnych sytuacjach i w różnej hierarchii zawodowej i społecznej zależności.
4. Rozumie potrzebę szanowania odmienności obyczajów grzecznościowych innych kultur.
INNE KOMPETENCJE
Student wie o potrzebie szanowania partnera ze względów humanitarnych, a nie ze względu na doraźne korzyści.
Kryteria oceniania
Znajomość lektur
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Obowiązkowa
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006, rozdz. 5 - Dodatek: formy adresatywne.
E. Sawicka, Savoir-vivre. Podręcznik dobrych manier, Bielsko-Biała b.r.
I. Kamińska-Radomska, Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji, Warszawa 2003, rozdz. 1, podrozdz. 1-10.
2. Uzupełniająca
Grzeczność nasza i obca, red. M. Marcjanik, Warszawa 2005.
M. Marcjanik, Polska grzeczność językowa, Kielce 2002
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007
M. Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savor-vivre’u, Warszawa 2009, rozdz. Formy adresatywne
E. Sawicka, Podręcznik dobrych manier, Bielsko-Biała b.r.
2. Uzupełniająca
Grzeczność nasza i obca, red. M. Marcjanik, Warszawa 2005
Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: