- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Fake news - prawda i fałsz w erze globalnej informacji 2700-L-D-FN-OG
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: http://kampus.uw.edu.pl
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów licencjackich wszystkich kierunków uniwersyteckich zainteresowanych teoretycznymi, badawczymi i społecznymi aspektami tzw. „fake newsów”. Podstawowym materiałem analizowanym w czasie zajęć będą wypowiedzi medialne (w różnorodnej formie), uzupełnione o raporty badawcze i analizy teoretyczne dotyczące tego zjawiska. Kontekstem dla naszych rozważań będą takie kwestie związane ze współczesnym środowiskiem informacyjnym jak: globalny obieg informacji, sfera publiczna, kompetencje informacyjne i medialne.
W trakcie zajęć omówione i rozwinięte zostaną zagadnienia:
• globalna sfera publiczna czy zamknięte bańki – współczesny obieg informacji,
• nierówności w dostępie do mediów i informacji,
• postprawda – wprowadzenie do teorii,
• geneza i różnorodne rozumienie terminu „fake news”,
• „fake newsy” w wybranych krajach świata – sytuacja ogólna i case studies,
• sposoby rozpoznawania „fake newsów” w przekazach medialnych różnego rodzaju,
• infobrokering i fact-checking – jak radzić sobie z fałszywymi informacjami,
• inicjatywy przeciwdziałania „fake newsom”.
Oprócz wymienionych zagadnień studenci będą mieli również okazję przedstawić i zanalizować wybrane przez siebie przykłady pojawiających się w przestrzeni medialnej „fake newsów”.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
• rozumie znaczenie terminu „fake newsów” w różnorodnych kontekstach naukowych i społecznych,
• rozumie i potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z dezinformacją i manipulowaniem informacją,
• zna i potrafi wytłumaczyć założenia teoretyczne dotyczące teorii sfery publicznej, posptprawdy, kompetencji cyfrowych,
• zna i potrafi przytoczyć podstawowe informacje na temat sytuacji stosunku do mediów i korzystania z mediów w wybranych krajach.
Umiejętności
• potrafi wskazać podstawowe wyróżniki informacji nieprawdziwych, tzw. „fake newsów”,
• potrafi odróżnić i wskazać „fake newsy” w różnych przekazach medialnych,
• posiada podstawowe umiejętności wyszukiwania i weryfikacji informacji.
Inne kompetencje / postawy
• rozumie znaczenie prawdziwości danych i wiadomości dla społeczeństwa,
• zna i przestrzega zasad etycznych związanych z wyszukiwaniem, użytkowaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem danych i informacji.
Kryteria oceniania
Student poddawany jest ocenie po każdych zajęciach. Kontrola procesu nauczania polega na cząstkowym sprawdzeniu zdobytej wiedzy (np. pytania testowe, krótkie wypowiedzi pisemne, prezentacje itp.). Na koniec semestru przeprowadzony zostanie sprawdzian ustny lub pisemny w formie zdalnej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Barkley, D. A. (2018). Fake news, propaganda, and plain old lies : how to find trustworthy information in the digital age. London, Rowman & Littlefield.
European Commission. (2018). Fake news and disinformation online: report: Flash Eurobarometer 464. Retrieved from: http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/82797.
Grabowski, T. W., Lakomy, M., Oświecimski, K. (red.) (2018). Postprawda jako zagrożenie dyskursu publicznego. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Grabowski, T. W., Lakomy, M., Oświecimski, K., Pohl, A. (2018). Postprawda: spojrzenie krytyczne. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
McNair, B. (2018). Fake news: falsehood, fabrication, and fantasy in journalism. London, New York: Routledge.
Wrzosek, M. (2019). Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej: państwo, społeczeństwo, polityka, biznes. Warszawa, NASK Państwowy Instytut Badawczy.
raporty, np. Eurobarometr, Reuters Institute, CBOS
wybrane strony internetowe
Literatura może zostać rozszerzona w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: