Dydaktyka w bibliotece szkolnej - wykład 2700-IN-Z-DYDW1-EDU
Przedmiot zapewnia podstawy metodyki prowadzenia lekcji w oparciu o dobrze zorganizowane zbiory biblioteki szkolnej, zarówno dla ucznia jak nauczyciela. Uczy tworzenia warsztatu informacyjno-bibliograficznego potrzebnego do sprawnego funkcjonowania biblioteki szkolnej oraz do realizacji dydaktyki i innych zadań. Ćwiczenia polegają m.in. na obserwowaniu w bibliotekach ćwiczeniowych lekcji prowadzonych przez nauczycieli - bibliotekarzy. oraz na samodzielnym zaprojektowaniu lekcji i przygotowaniu do nich konspektów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz róznorodnych uwarunkowań tych procesów;
- posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz róznorodnych uwarunkowań tych procesów;
- posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tm uczniów szczególnie uzdolnionych;
- posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego;
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji;
- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydakytyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych;
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii;
- posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowania wniosków;
- posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej;
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opieuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi;
- potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej;
- potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętności pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym);
- potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;
- potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce;
- potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywaniu działalności;
- potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekunczych), posiada umiejętności współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami, bibliotekarzami, i rozicai uczniów;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych);
- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zaodowych wynikającycj z roli nauczyciela;
- ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- odpowiedzialne przygotowuje się do swojej pracy, projektu i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze);
- jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych dzialań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły;
Student
- zna aktualny system szkolny oraz podstawę programową obowiązującą w polskich szkołach.
- umie przygotować zajęcia lekcyjne dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjum oraz liceum wykorzystując jako środki dydaktyczne zasoby biblioteki szkolnej (książki, czasopisma, multimedia, internet)
- potrafi poprowadzić lekcję zgodnie z przygotowanym przez siebie konspektem.
Kryteria oceniania
1. Ocena poprawności przygotowanych konspektów
2. Ocena przygotowanych lekcji pod względem:
a) przygotowania merytorycznego
b) organizacji czasu
c) współpracy z uczniami
Praktyki zawodowe
ćwiczenia mają status śródrocznych praktyk pedagogicznych
Literatura
- Drzewiecki M.: Biblioteka i informacja w środowisku współczesnej szkoły. Warszawa, 2001 (Nauka- Dydaktyka-Praktyka)
- Książka i biblioteka w środowisku edukacyjnym / Pr. zb. pod red. E.B. Zybert. Warszawa, 2002 (Nauka – Dydaktyka- Praktyka)
- Nolting H-P.: Jak zachować porządek w klasie. Przeł. M.L. Kalinowski. Gdańsk, 2004
- Saniewska D.: Vademecum nauczyciela bibliotekarza. Wyd. nowe. Warszawa, 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: