Psychologia emocji 2500-PZP-PE
Blok zajęć Psychologia ogólna
Wykłady i ćwiczenia dostarczają podstawowej wiedzy o istotnych procesach psychicznych i psychologii jako nauce. Uczestnicy poznają najważniejsze koncepcje psychologii naukowej i wyrosłej z nich psychologii stosowanej. Poddane dyskusji zostaną także kwestie etyczne, związane z używaniem wiedzy psychologicznej. W ramach zajęć dotyczącego psychologii różnic indywidualnych zaprezentowane zostaną najważniejsze teorie temperamentu, osobowości, zdolności umysłowych i stylów poznawczych, a także znaczenie temperamentu i stylów poznawczych dla codziennego funkcjonowania. Na zajęciach dotyczących procesów uwagi i pamięci omówiona zostanie także problematyka uczenia się, rozwiązywania problemów i twórczości. Wykład i ćwiczenia dotyczące psychologii motywacji pokażą, jakimi motywami kierują się ludzie i jakie pociąga to za sobą konsekwencje w działaniu, a także jak można budować i utrzymywać motywację w pożądanym kierunku. W bloku zajęć poświęconych psychologii emocji omówione zostaną różne rozumienia emocji i ich źródeł, a także ekspresja i percepcja emocji, samoregulacja i regulacja emocji. Na koniec zaplanowane są zajęcia dotyczące problemów zdrowia psychicznego, w ramach których zaprezentowane zostaną najważniejsze klasyfikacje chorób i zaburzeń psychicznych, a także formy pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej.
Zajęcia:
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna terminologię i podstawowe teorie psychologii, rozumie znaczenie procesów psychicznych dla funkcjonowania człowieka
Umiejętności:
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu różnych działów psychologii do analizy i interpretacji zjawisk organizacyjnych
Kompetencje:
Wykorzystuje posiadaną wiedzę psychologiczną w działaniach na rzecz innych ludzi
Ma poczucie odpowiedzialności za wykorzystywanie posiadanej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych
Potrafi nawiązać dobry, niezagrażający kontakt z innymi ludźmi
Potrafi współpracować w zespole
Zwraca uwagę na zachowania niewerbalne i ocenia ich znaczenie w interakcjach
Ma świadomość wpływu własnych działań na inne osoby
Jest świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi i potrafi respektować tę różnorodność. Z szacunkiem odnosi się do ludzi niezależnie od płci, orientacji seksualnej, edukacji, grupy społecznej i wyznania
Potrafi zaplanować swoją działalność zawodową w kontekście potrzeb rynku pracy
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do podejmowania lub wspierania działań przedsiębiorczych
Kryteria oceniania
obecność
Literatura
Ekman, P. (2012). Emocje ujawnione. Gliwice: Wydawnictwo Helion: s. 69-79, 88-91.
Łosiak, (2012). Psychologia emocji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne:
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: