Metody rozwiązywania konfliktów 2500-PZP-MRK
Zajęcia mają na celu analizy konfliktów w organizacji oraz ich rozwiązywania poprzez negocjacje, mediację czy procedurę dyskusji konfliktów wielostronnych (facylitację). W ramach zajęć poruszane są następujące tematy:
dynamika konfliktu i typowe zachowania ludzi w sytuacji konfliktu;
metody rozwiązywania konfliktów;
filozofie (walki i współpracy) i techniki negocjacji;
przygotowanie do negocjacji i procedura w negocjacjach;
rozwiązywanie konfliktów w grupach;
cele i zasady mediacji;
rola, zadania i techniki pracy mediatora;
interaktywna metoda prowadzenia spotkań – ułatwianie (facylitacja) dyskusji i rozwiązywania konfliktów między wieloma stronami;
rola, zadania i techniki pracy facylitatora.
Efekty kształcenia
Wiedza:
Rozpoznaje reguły rządzące procesami komunikacji interpersonalnej
Zna i rozpoznaje najważniejsze zjawiska organizacyjne, związane z funkcjonowaniem ludzi
Zna różne filozofie i metody rozwiązywania konfliktów
Umiejętności:
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu różnych działów psychologii do analizy i interpretacji zjawisk organizacyjnych
Umie nawiązać i podtrzymać kontakt z inną osobą, skutecznie komunikować się
Umie zastosować adekwatną metodę badawczą do analizy problemów organizacyjnych
Potrafi zachować się w sytuacji konfliktu, pomóc w znalezieniu porozumienia
Kompetencje:
Wykorzystuje posiadaną wiedzę psychologiczną w działaniach na rzecz innych ludzi
Ma poczucie odpowiedzialności za wykorzystywanie posiadanej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych
Potrafi nawiązać dobry, niezagrażający kontakt z innymi ludźmi
Potrafi współpracować w zespole
Zwraca uwagę na zachowania niewerbalne i ocenia ich znaczenie w interakcjach
Ma świadomość wpływu własnych działań na inne osoby
Jest świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi i potrafi respektować tę różnorodność. Z szacunkiem odnosi się do ludzi niezależnie od płci, orientacji seksualnej, edukacji, grupy społecznej i wyznania
Potrafi zaplanować swoją działalność zawodową w kontekście potrzeb rynku pracy
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do podejmowania lub wspierania działań przedsiębiorczych
Kryteria oceniania
obecność
Literatura
Barry, B., Lewicki, R.J. i Saunder, D.M. (2011). Zasady negocjacji. Rebis
Chełpa, S. i Witkowski, T. (2015). Psychologia konfliktów. Wrocław: Bez Maski
Doherty, N. i Guyler, M. (2010). Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy. Warszawa: Wolters Kluwer
Fisher, R, Ury, W. & Bruce Patton (1994). Dochodząc do Tak. Negocjowanie bez poddawania. Warszawa: PWE
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: