Umiejętności akademickie 2500-PL-PS-OB1Z-6
Celem zajęć jest wyposażenie studentów pierwszego roku w podstawowe umiejętności akademickie niezbędne na dalszych etapach studiowania. Uzyskane umiejętności będą podstawą do opracowywania prac naukowych z zakresu psychologii. Podczas seminarium studenci zostaną wprowadzeni w zasady naukowego myślenia, korzystania ze źródeł naukowych oraz prezentowania.
Tematy zajęć:
1. Zajęcia wprowadzające; wybór wstępnego tematu pracy
2. Konsultacje tematów
3. Przeszukiwanie literatury i elektronicznych baz danych
4. Dobór danych do pracy – krytyczne myślenie; sporządzanie notatek z literatury
5. Tworzenie planu pracy; struktura prac naukowych
6. Praca z artykułem naukowym
7. Abstrakt i słowa kluczowe
8. Cytowanie literatury - styl APA
9. Konsultacje pracy zaliczeniowej
10. Konsultacje pracy zaliczeniowej
11. Zasady tworzenia i wygłaszania prezentacji
12. Oddanie prac i wstępna ocena formalna
13. Prezentacje
14. Prezentacje
15. Omówienie prac
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- zna specyfikę języka naukowego psychologii, rozróżnia pojęcia naukowe i potoczne
- zna terminologię i główne nurty psychologii naukowej
- zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i stosuje je w swoim postępowaniu.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi wybrać dane z literatury potwierdzające stawiane tezy
- potrafi rozumować i wyprowadzać wnioski zgodnie z zasadami logiki oraz dostrzegać podstawowe błędy logiczne w rozumowaniu innych ludzi
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z różnych źródeł
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów, opartych na krytycznej analizie literatury
- potrafi samodzielnie opracować pisemnie wybrane zagadnienie, zgodnie z zasadami obowiązującymi w pracach o charakterze naukowym.
POSTAWY
Student:
- potrafi współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role
- jest świadomy własnych ograniczeń, wynikających z wczesnego etapu nabywania wiedzy
- rozumie potrzebę stałego samokształcenia.
Literatura
Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Warszawa: Liberi Libri.
Jordan, C. H., Zanna, M. P. (1999). How to read a journal article in social psychology? W: R. F. Baumeister (red.), The Self in Social Psychology (s. 461-470). Philadelphia: Psychology Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: