- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Psychologia emocji i motywacji 2500-OB-19
Dr hab. Dominika Maison, prof. UW
Katedra Psychologii Osobowości UW
Rok akademicki 2013/2014 – semestr zimowy
EGZAMIN
Termin: 30.01.2013 (środa), g. 16.00-18.00 (wspólny dla obu trybów studiów):
UWAGA: Nie będzie żadnych innych terminów (ani zerowych, ani późniejszych, ani indywidualnych, ani grupowych) – do czasu sesji poprawkowej
Forma egzaminu: test z wielokrotnym wyborem
Zakres tematyczny: treść wykładów + podana literatura
TERMINY I ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADÓW
• Środa 16.00-17.30 (studenci wieczorowi)
• Czwartek 10.15-11.45 (studenci dzienni)
Część I - EMOCJE (i motywacje)
W1 (02/03.10.2013) – Wstępna charakterystyka procesów emocjonalnych – podstawowe pojęcia: emocje, afekt, nastrój, stan emocjonalny, odczucie
• Co to są emocje – rozróżnienie naukowego od potocznego rozumienia procesów emocjonalnych
• Rozróżnienie podstawowych pojęć: emocje, nastrój, afekt, stany emocjonalne, itp.
• Początki rozumienia procesów emocjonalnych w psychologii: podejścia organistyczne vs. mentalistyczne; podejście somatyczne – teoria Jamesa-Langego; talamiczna teoria uczuć Cannona-Barda; teorie aktywacyjne; dwuczynnikowa teoria Schachtera i Singera.
• Rozumienie emocji z perspektywy procesów biologicznych, poznawczych i społecznych
W2 (09/10.10.2013) – Funkcje emocji i relacja między emocjami a poznaniem
• Po co człowiekowi emocje?
• Wpływ emocji na działanie
• Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze (uwaga, pamięć, dokonywanie ocen, perswazja)
• Wpływ emocji na relacje społeczne
• Relacja między emocjami a poznaniem (spór między Zajoncem a Lazarusem)
W3 (16/17.10.2013) – Biologiczne podstawy emocji – droga górna vs. droga dolna i prawa vs. lewa półkula
• Ewolucja mózgu
• Specjalizacja mózgu
• Lateralizacja (stronność ciała) – czynnościowa asymetria symetrycznych organów ciała
• Asymetria półkulowa – specjalizacja półkul mózgowych
• Górna vs. dolna droga przebiegu procesów emocjonalnych
W4 (23/24.10.2013) – Świadomość a nieświadomość emocji – sposoby wzbudzania i pomiaru nieświadomych emocji
• Tradycyjne vs. współczesne rozumienie nieświadomości
• Tradycyjne metody badania nieświadomości (nieświadomych procesów emocjonalnych)
• Przełom w badaniu nieświadomych procesów emocjonalnych – czasy reakcji, wskaźniki fizjologiczne, metodologia eksperymentalna (wnioskowanie pośrednie)
• Nieświadomość obecności bodźca vs, nieświadomość wpływu bodźca – różne źródła nieświadomych emocji
• Ekspresje nieświadomych emocji: postawy utajone, mikroekspresje, mimikra
W5 (30/31.10.2013) – Fizjologiczne wskaźniki emocji oraz ekspresja emocji: mimika, głos, postawa
• Wyrażanie i odczytywanie emocji
• Po czym odróżnić emocje autentyczną od udawanej
• Ekspresje emocji – twarz
• Ekspresje emocji poza twarzą – sylwetka, gest, głos
• Facereader – sposób badania ekspresji emocjonalnej w oparciu o mikroekspresje
• Zastosowanie badań mikroekspresji w badaniach reklamy
W6 (06/07.11.2013) – Emocje pierwotne a emocje wtórne oraz różnice indywidualne w reagowaniu emocjonalnym
• Rozróżnienie na emocje pierwotne i wtórne
• Źródła wiedzy na temat pierwotności emocji (badania ewolucyjne, biologiczne, genetyczne, międzykulturowe, lingwistyczne)
• Ekspresja emocji jako narzędzie komunikacji
• Różnice indywidualne w reagowaniu emocjonalnym (w ekspresji emocji)
• Inteligencja emocjonalna
W7 (13/14.11.2013) – Miłość, strach, nienawiść … przeżywanie i wyrażanie emocji a możliwości ich kontroli
• Emocje złożone – miłość (po co człowiekowi miłość, czy miłość jest uwarunkowana biologicznie czy kulturowo)
• Emocje samoświadmościowe – zażenowanie, duma i pycha, wstyd, poczucie winy
• Emocje współzawodnictwa – gniew, strach, pogarda, zemsta
• Szczęście i zadowolenie z życia
Część II – MOTYWACJE (i emocje)
W8 (20/21.11.2013) – Wstępna charakterystyka procesów motywacyjnych – podstawowe pojęcia: motywacja, potrzeba, popęd, cel – dr Dorota Kobylińska
• Rozróżnienie podstawowych pojęć w obszarze motywacji: motywacja, potrzeba, popęd, cel
• Główne nurty teorii motywacji
o Podejście etologiczne i socjobiologiczne
o Podejście psychodynamiczne
o Behawiorystyczne teorie motywacji (teorie uczenia się)
o Motywacje w psychologii humanistycznej (teorie potrzeb)
o Poznawcze koncepcje motywacyjne
W9 (27/28.11.2012) – Pierwotne mechanizmy motywacyjne: popęd, potrzeba, motywacja homeostatyczna – dr Dorota Kobylińska
• Motywacje przywracania (homeostatyczne) vs. zaburzania równowagi (hedonistyczne)
• Klasyfikacja potrzeb
UWAGA!!! – (W15) 04/05.12.2013 – nie ma wykładu – wykład przeniesiony na inny termin (prawdopodobnie 8.01.2014, g. 17.45-19.15 - GOŚĆ)
W10 (11/12.12.2013) – Typy motywacji: motywacje zaburzenia równowagi, zadaniowe, symultaniczne i konflikty motywacyjne
• Motywacje symultaniczne, hierarchiczne i konflikty motywacyjne
• Motywacja a efektywność funkcjonowania (prawo Yerkesa-Dodsona)
• Motywacja osiągnięć
• Motywacja do sprawowania władzy
• Motywacja do poszukiwania wrażeń i podejmowania działań ryzykownych
W11 (18/19.12.2013) – Motywacja świadoma i nieświadoma, motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
• Motywacja wewnętrzna vs. zewnętrzna
• Motywacje świadome i nieświadome w praktyce – psychologia konsumenta
• Censydiam – model motywacji konsumenckiej
• Sposoby badania nieświadomych motywów decyzji konsumenckich
W12 (08/09.01.2014) – Regulacja automatyczna vs. refleksyjna i mechanizmy samokontroli
• Dwa systemy motywacyjne i wartościowania: automatyczny vs. refleksyjny
• Właściwości regulacji automatycznej i refleksyjnej
• Procesy wartościowania
• Kołowy model struktury wartości Schwartza
• Samokontrola jako czynnik motywacyjny
W13 (15/16.01.2014) – Motywacje wyższego rzędu, ich źródła i funkcje. Standardy ewaluatywne. Motywacje celowościowe: transgresji i wzrostu
• Co to są standardy ewaluatywne (standardy oceniania)
• Geneza i rodzaje standardów ewaluatywnych: organizmalne, społeczne, poznawcze
• Motywacje celościowe: transgresji i wzrostu
W14 (22/23.01.2014) – Motywacje prospołeczne – dlaczego pomagamy innym?
• Zachowania prospołeczne – dlaczego pomagamy innym
• Emocjonalne i motywacyjne mechanizmy zachowań prospołecznych
• Dwa typy altruizmu: endo- i egzocentryczny
W15 (w ustalonym terminie) – GOŚĆ
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy w formie testu wielokrotnego wyboru z założonym poziomem trudności 60% (zaj. obligatoryjne) [4pkt/30h]
Praktyki zawodowe
-
Literatura
jak wyżej.
Sylabus dostępny też pod adresem
www.psychologia.pl/mjarymowicz
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: