- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Co to dzisiaj znaczy uczyć przez Internet? 2500-KF-INT-01-OG
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem:
http://kampus.uw.edu.pl
Kurs ten ma na celu wprowadzeniem w problematykę kształcenia na odległość, ze szczególnym naciskiem na kształcenie przez internet. W trakcie zajęć studenci dowiedzą się jaka jest definicja kształcenia na odległość, czym kształcenie na odległość w szerokim ujęciu różni się od e-learningu, w czym tkwi istota tej formy kształcenia i jakie są jej cechy wyróżniające. Kurs ten ma na celu uporządkowanie i poszerzenie wiedzy na temat teoretycznych podstawy zdalnego nauczania oraz tworzenia i funkcjonowania grup online. Dodatkowo powinien pomóc w uświadomieniu jak budować internetowe społeczności uczących się.
Kurs będzie zaliczany na ocenę; aby ją uzyskać każdy student będzie musiał wypełnić test końcowy, przeprowadzany „na żywo”
Tematy zajęć
1. Jak rozumieć e-learning? Podstawowe definicje kształcenia na odległość. Modele e-kształcenia. Kryteria podziału e-szkoleń. Rodzaje kursów on-line. Zalety i wady edukacji na odległość. Podstawy teoretyczne zdalnego nauczania – od behawioryzmu do konektywizmu. Sześć zasad uczenia się dorosłych. Cykl uczenia się przez doświadczenie Kolba. Cechy idealnego odbiorcy e-kursów. Kto zazwyczaj korzysta z e-learningu?
2. Jak napisać scenariusz do e-kursu – Co to jest scenariusz i jak go używać? Typy scenariusza i jego składniki. Jak zaprojektować scenariusz? Narzędzia pomagające w projektowaniu.
3. Co to dzisiaj znaczy uczyć przez internet? 5-etapowy model kształcenia Gilly Salmon. Teorie społecznego uczenia się – co to znaczy, że uczymy się w grupie? Czym jest zespół? Czynniki współpracy i rozwoju zespołu. Kluczowe czynniki sukcesu. Techniczne wsparcie zespołów wirtualnych.
4. Formowanie zespołów wirtualnych. Budowanie internetowej społeczności uczących się. Określenie misji, celów oraz zadań zespołu. Budowanie powiązań komunikacyjnych. Ustalenie norm i zasad współpracy. Kompetencje członków zespołu. Rola nauczyciela/trenera/moderatora w e-kursie. Ocena i efektywność wirtualnych zespołów - ocena grupy, ocena stopnia współpracy, ocena z punktu widzenia uczestnika zespołu.
5. Metody aktywizujące wykorzystujące uczenie się w grupie: odgrywanie ról, symulacje, studia przypadku, dyskusje, projekty w małych grupach, puzzle, blogi, wirtualne zespoły, debaty, WebQuests.
6. Blogi w edukacji – cechy bloga i modele jego wykorzystania w edukacji, korzyści z zastosowania bloga, etapy projektowania bloga w edukacji i warunki jego skutecznego zastosowania.
7. Jak mierzyć efektywność szkoleń online - Ocena jakości procesu szkoleniowego – model Kirkpatricka. Ocena efektywności szkoleń online – metoda SILVER. Kryteria oceny e-kursów wg Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Absolwenci kursu powinni umieć:
• wyjaśnić znaczenie podstawowych pojęć związanych z e-learningiem,
• określić, co jest istotą kształcenia na odległość i czym ta forma różni się od tradycyjnego sposobu nauczania/uczenia się,
• wiedzieć po co, kiedy, do czego i jak najlepiej wykorzystać tę formę kształcenia,
• zaplanować zajęcia online,
• stworzyć koncepcję szkolenia online i napisać jego scenariusz.
Kryteria oceniania
Końcowa ocena z kursu będzie wyliczana na podstawie sumy punktów, jaką można uzyskać na platformie i z obowiązkowego testu końcowego "na żywo". Progi przeliczania punktów na oceny zostaną podane po zebraniu wyników.
Na wynik na platformie składają się: testy wyboru (po 1 do każdego tematu) wyposażone w informacje zwrotne po każdej próbie rozwiązywania oraz zadania otwarte.
Test przeprowadzany "na żywo"' będzie się składał z ok. 20-30 pytań
testowych. Wszystkie materiały obowiązkowe będą zamieszczone w kursie.
Literatura
Allen, M., W. (2007). Designing Successful e-Learning. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Clark, R. C., Mayer, R. E. (2008). E-learning and the Science of Instructions. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
Gellert, M., Nowak, C. (2008). Zespół. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne.
Horton, W. (2006). E-Learnign by Design. San Francisco: Pfeiffer.
Hyla, M. (2005). Przewodnik po e-learningu. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Biblioteka Moderatora.
Joyce, B., Calhoun, E., Hopkins, D. (1999). Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A.
Joinson, A., McKenna, K., Postmes, T., Relps, U. (2007). The Oxford Handbook of Internet Psychology. Oxford: Oxford University Press.
Kenrick, D.T., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. (2001). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ko, S., Rossen, S. (2004). Teaching Online. Boston: Houghton Mifflin Company.
Lewicka, M, Grzelak, J.Ł. (red.). (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Łaguna, M. (2004). Szkolenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Łaguna, M., Fortuna, P. (2009). Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Miller, D. (2010). Zespoły. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Nowak, A., Winkowska-Nowak, K., Rycielska, L. (2009). Szkoła w dobie Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Palloff, R. M., Pratt, K., (1999). Building Learning Communities in Cyberspace. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Palloff, R. M., Pratt, K., (2005). Collaborating online. Learning Together in Community. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Salmon, G. (2004). E-moderating. The Key to Teaching & Learning Online. London: RoutledgeFalmer Taylor & Francis Group.
Salmon, G. (2005). E-tivities. The Key to Active Online Learning. London: RoutledgeFalmer Taylor & Francis Group.
Szabłowski, S. (2009). E-learning dla nauczycieli. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.
Szustrowa, T., Kofta, M. (red.). (1992). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.
Wojciszke, B., Jarymowicz, M. (1999). Psychologia rozumienia zjawisk społecznych. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: