Zarządzanie zasobami ludzkimi 2400-ZEWW690
Konwersatorium obejmuje następujący zakres tematyczny:
1. Wprowadzenie do zarządzania zasobami ludzkimi. Tematyka konwersatorium na tle nowych teorii firmy. Ewolucja funkcji personalnej w firmach. Zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie wiedzą i zarządzanie kompetencjami.
2. Związek zarządzania zasobami ludzkimi z zarządzaniem strategicznym organizacją.
3. Znaczenie struktury i kultury organizacyjnej. Etyczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi.
4. Kapitał intelektualny firmy i jego pomiar.
5. Kapitał społeczny firmy i jego pomiar.
6. Zarządzanie zespołem. Role w zespole, współpraca, przywództwo, coaching, delegowanie uprawnień.
7. Rekrutacja i selekcja cz. I. Budowanie wizerunku pracodawcy, programy wspierające rekrutację, przygotowanie i ocena CV oraz listu motywacyjnego. Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna.
8. Rekrutacja i selekcja cz. II. Rozmowy rekrutacyjne, testy, assessment centre.
9. Systemy szkoleń i rozwoju pracowników. Systemy oceniania pracowników.
10. Systemy motywacyjne i wynagrodzenia.
11.-13. Zarządzanie zasobami ludzkimi w praktyce. Studia przypadków. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia (max 4000 znaków)
Wiedza:
Student posiada wiedzę na temat:
• roli zarządzania zasobami ludzkimi w zarządzaniu strategicznym organizacją
• kapitału intelektualnego i społecznego firmy oraz metod ich pomiaru
• systemów rekrutacji i selekcji, szkoleń, ewaluacji i motywacji pracowników
• procesów społecznych towarzyszących pracy, w tym znaczenia pracy zespołowej i roli przywództwa
Umiejętności:
Dzięki zajęciom student:
• potrafi przygotować referat na wybrany temat
• posiada umiejętność przygotowania studium przypadku wybranej organizacji i przygotowania jego prezentacji
• potrafi napisać i ocenić CV i list motywacyjny
• potrafi przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną
• umie przeprowadzić ocenę procesów zarządzania zasobami ludzkimi i ich efektów
Kompetencje społeczne:
Po ukończeniu zajęć student:
- potrafi współpracować w grupie podczas przygotowania wspólnych projektów.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest uzyskanie minimum 50 punktów. Maksymalnie można uzyskać 100 punktów, przyznawane są one za aktywność w trakcie wideokonferencji, na platformie e-learningowej i forum kursu (max 30 pkt), przygotowanie w zespole i przedstawienie prezentacji studium przypadku (max 30 pkt) oraz referat (max 40 pkt, tematy wybierane na początku zajęć).
Wymagania na poszczególne oceny:
50-59 pkt ocena dostateczna
60-69 pkt ocena dostateczna plus
70-79 pkt ocena dobra
80-89 pkt ocena dobra plus
90-100 pkt ocena bardzo dobra
Literatura
1. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Podręcznik i Ćwiczenia, eds. Henryk Król, Antoni Ludwiczyński. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
2. Michael Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi, translation Klimowicz Magdalena, Patkaniowski Michał, Podsiadło Iwona i inni. Wolters Kluwer Polska, 2010.
3. Peter Makin, Cary Cooper, Charles Cox. Organizacja a kontrakt psychologiczny: zarządzanie ludźmi w pracy, translation Grażyna Kranas. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
4. Olive Lundy, Alan Cowling, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, translation Grzegorz Łuczkiewicz. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
5. Najlepsze praktyki zarządzania zasobami ludzkimi w Polsce: studia przypadków, eds. Aleksego Pocztowskiego. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
6. Steve Whiddett, Sarah Hollyforde, Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, translation. Grzegorz Sałuda. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
7. Roger Th. A. J. Leenders, Shaul M. Gabbay, Corporate Social Capital and Liability, Kluwer Academic Publishers, Boston, Dordrecht, London 1999.
8. Sanford M. Jacoby, The Embedded corporation : corporate governance and employment relations in Japan and the United States. Princeton University Press, Princeton, Oxford 2005.
9. Dorota Dobija, Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Wydawn. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2003.
10. Mieczysław Morawski, Zarządzanie wiedzą : organizacja, system, pracownik. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2006.
11. Grzegorz Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji : pomiar i sprawozdawczość. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009.
12. Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, eds. Piotr Wachowiak, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2005.
13. Monika Kostera, Zarządzanie personelem. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006.
14. Leif Edvinsson, Michael S. Malone; Kapitał intelektualny, translation Monika Marcinkowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001.
15. Hofstede Geert, Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu, translation Małgorzata Durska. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000
16. Nahapiet Janine, Ghoshal Sumantra Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage, Academy of Management Review, 1998, vol. 23, no.2: 242-266.
17. Burt Ronald S., Brokerage and Closure: An Introduction to Social Capital. Oxford University Press, Oxford 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: