Teoria finansów publicznych 2400-M1ESPTFP
1.Sektor publiczny w gospodarce. Różne spojrzenia na rolę państwa w gospodarce. Sektor publiczny w Polsce i na świecie
2.Funkcje finansów publicznych. Nieefektywność rynku. Sprawiedliwość jako kategoria ekonomiczna (?)
3.Wybór publiczny; biurokracja.
4.Przyczyny wzrostu sektora publicznego. Struktura wydatków publicznych w Polsce i w wybranych krajach
5.Analiza publicznych wydatków. Efekty programów publicznych; koszty i korzyści prywatne i społeczne
6.Wydatki publiczne. Edukacja i służba zdrowia (teoria i praktyka w Polsce i na świecie)
7.System ubezpieczeń społecznych. Reformy ubezpieczeń społecznych na świecie i w Polsce
8.Podział zadań publicznych- decentralizacja. Efektywność decentralizacji; efektywność "produkcji" lokalnej- model exit&voice.
9.Zasady tworzenia systemu dochodów lokalnych. Pożądane cechy podatków lokalnych.
10.Lokalna polityka podatkowa (analiza przypadku)
11.Transfery jako źródło zasilania samorządów. Przyczyny i skutki stosowania dotacji i subwencji.
12.Kształtowanie transferów- analiza przypadku.
13. Opłaty jako źródło finansowania zadań publicznych
14.Skutki i przyczyny deficytu publicznego. Zarządzanie długiem publicznym
15.Dług publiczny na szczeblu lokalnym. Efektywność i sprawiedliwość lokalnego zadłużenia. Zdolność kredytowa jednostki samorządu terytorialnego (analiza przypadku)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie teorii finansów publicznych, w tym o poglądach na temat roli sektora publicznego i jego historycznej ewolucji, a także roli ekonomii, nauk politycznych i socjologii oraz prawa w rozumieniu działania tych finansów. Zna i rozumie funkcje finansów publicznych oraz sektorów- rządowego, samorządowego i ubezpieczeń społecznych i współzależności między nimi. Student ma pogłębioną wiedzę o przyczynach nieefektywności podmiotów prywatnych oraz publicznych oraz rozumie relacje między tymi podmiotami. Ma pogłębioną wiedzę na temat systemów norm i reguł warunkujących funkcjonowanie podmiotów sektora publicznego. Student ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian w zakresie sektora publicznego- w tym szczególnie decentralizacji. Zna w sposób pogłębiony metody i narzędzia oceny optymalnej wielkości samorządu, podziału zadań między szczeble administracji, zakresu władztwa fiskalnego samorządów oraz sposobów dofinansowania samorządów poprzez system transferów (dotacji i subwencji) a także opłat od mieszkańców. Student ma pogłębioną wiedzę o problemie długu i deficytu publicznego, zna i rozumie normy i reguły go kształtujące (szczególnie na poziomie państwa jak i samorządów terytorialnych) oraz ma pogłębioną wiedzę o ewolucji poglądów na temat roli długu i deficytu publicznego w gospodarce ((S2A_W01; S2A_W02; S2A_W03; S2A_W04; S2AW06; S2A_W07; S2A_W08; S2A_W09)
Umiejętności
Student potrafi oceniać efekty wydatków publicznych, a w szczególności programów pomocowych (dotacji i subwencji) oraz w stopniu podstawowym analizy kosztów i korzyści. Student potrafi oceniać politykę podatkową samorządów, wpływ systemu transferów na finanse samorządów oraz rządu, dokonywać oceny zdolności kredytowej jednostki samorządu terytorialnego. Student potrafi planować i przeprowadzać badania w zakresie finansów publicznych, a szczególnie finansów lokalnych, wykorzystując właściwie dobrany model medianowego wyborcy oraz modele wyborów przez reprezentantów. Student potrafi interpretować i wyjaśniać oraz analizować przyczyny rozrostu sektora publicznego, tzw. lepu na muchy, cyklu budżetowego. Student potrafi przygotować pisemne opracowanie i przeprowadzić ustną prezentację pokazującą wyniki jego pracy analitycznej, dotyczącej przypadków (lokalnej polityki podatkowej, systemu transferów, zdolności kredytowej)
(S2A_U1; S2A_U02; S2A_U03; S2A_U05; S2A_U06; S2A_U07; S2A_U08; S1A_U09; S1A_U10)
kompetencje społeczne
Student ma świadomość stałej ewolucji sektora publicznego i konieczność nieustannego uzupełniania wiedzy i umiejętności dotyczących tego sektora, rozumiejąc interdyscyplinarny wymiar tej wiedzy (w szczególności z zakresu prawa i administracji, nauk politycznych, socjologii). Student wykazuje gotowość i zrozumienie dla współpracy w grupie oraz potrafi określać priorytety służące realizacji stawianych przed grupą zadań (czego poza wykładem uczy się dzięki grupowemu przygotowaniu analiz przypadków a także przeprowadzonemu eksperymentowi). Student ma świadomość wielowymiarowych skutków działań publicznych i prywatnych.
(S2A_K01; S2A_K02; S2_K03; S2_K05; S2_K06)
Kryteria oceniania
1) Podstawą zaliczenia jest egzamin pisemny (pytania otwarte)
2) dodatkowo studenci będą mogli uzyskać punkty za przygotowanie i zaprezentowanie- ustnie- jeśli starczy czasu podczas wykładu-, lub pisemnie analiz przypadków (możliwość przygotowania w maks 3-osobowej grupie) (3 analizy, każda maksymalnie 3 pkt); 7-9 pkt - ostateczna ocena o jedną w górę powyżej uzyskanej z egzaminu; 5-6,5- pół oceny w górę - warunek- egzamin jest zaliczony
3) na początkowych zajęciach będzie przeprowadzony eksperyment, za który będzie można uzyskać punkty doliczane do punktów z egzaminu- warunek- egzamin zaliczony
Literatura
J. Stiglitz; Ekonomia sektora publicznego; PWN; Warszawa 2004 (wybrane rozdziały)
St. Owsiak; Finanse publiczne. Teoria i praktyka; PWN; Warszawa 2006 (wybrane rozdziały)
Bailey SJ; Local government economics. Principles and practice; MacMillan 1999 r. (wybrane rozdziały)
Wybrane analizy dostępne na stronie: OECD Fiscal Federalism Network
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: