Pozyskiwanie funduszy unijnych 2400-M1EMPFU
1. Prezentacja możliwości budowania projektów inwestycyjnych oraz nieinwestycyjnych dofinansowywanych ze środków strukturalnych Unii Europejskiej
Prezentacja podstawowych programów, w ramach których można uzyskać wsparcie. Charakterystyka Instytucji Wdrażających i pomocniczych z punktu widzenia pozyskiwania dofinansowania.
2. Prezentacja możliwości budowania projektów inwestycyjnych oraz nieinwestycyjnych dofinansowywanych ze środków strukturalnych Unii Europejskiej (c.d.)
Prezentacja podstawowych programów, w ramach których można uzyskać wsparcie (c.d.). Określenie, jakie mogą być produkty, rezultaty i oddziaływanie projektów, kto może być beneficjentem, formy partnerstwa podmiotów publicznych i prywatnych. Wybór projektów przez zespoły, prezentacja idei projektów, określenie realności pomysłów i możliwości sfinansowania wydatków.
3. Budżet projektu, kwalifikowalność wydatków, zamówienia publiczne.
Omówienie struktury budżetu projektu. Czym są koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne. Co to jest wkład własny, jakie są jego rodzaje. Co to jest wkład prywatny? Co to jest wkład publiczny? Omówienie zasad zamówień publicznych. Wybór wykonawców projektu i zakup środków trwałych do realizacji projektu.
4. Budowa wniosku o dofinansowanie
Wprowadzenie w tematykę wniosku o dofinansowanie: gdzie składa się wniosek, na czym polega ocena formalna, ocena ekonomiczno-techniczna i merytoryczna i stosowane w niej kryteria. Harmonogram realizacji projektu oraz trwałość projektu.
5. Umowa o realizację projektu, zamówienia publiczne
Struktura umowy o dofinansowanie projektu, treść umowy, prawa i obowiązki stron umowy. Zabezpieczenie finansowe umowy.
6. Wniosek o płatność
Zasady wypełniania wniosku o płatność. Dokumenty potwierdzające kwalifikowalność wydatków.
7. Studia wykonalności projektów inwestycyjnych
Wymogi dotyczące projektów inwestycyjnych. Praktyczne wykorzystanie metodologii Cost Benefit Analysis (Analizy Kosztów i Korzyści) przy tworzeniu studiów wykonalności projektów inwestycyjnych w zakresie analizy ekonomicznej i finansowej. Analiza wykonalności i rozwiązań alternatywnych, analiza wielokryterialna, analiza wrażliwości i ryzyka, przychody generowane przez projekt, wartość rezydualna inwestycji, korekta efektu inflacji, weryfikacja finansowej trwałości, wybór odpowiedniej stopy dyskontowej, określenie podstawowych wskaźników efektywności (finansowej wewnętrznej stopy zwrotu (FRR) z inwestycji (FRR/C) i z kapitału własnego (FRR/K), a także finansowej zaktualizowanej wartości netto (FNPV)), określenie wskaźnika współfinansowania, efekty fiskalne projektów inwestycyjnych, korekta o inne efekty zewnętrzne w zakresie analizy ekonomicznej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Student zna i rozumie strukturę przyznawania funduszy strukturalnych i innych w Unii Europejskiej
2. Student ma pogłębioną wiedzę na temat kwalifikowalności wydatków w ramach projektów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych
3. Student rozumie, jakie wymogi prawne spoczywają na beneficjencie funduszy unijnych
4. Student zna różnice pomiędzy realizacją projektów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych
5. student zna podstawowe wymogi związane ze sporządzeniem studiów wykonalności projektów inwestycyjnych w zakresie analizy ekonomicznej i finansowej
B. Umiejętności
1. Student posiada umiejętność sporządzania wniosku o dofinansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej
2. Student ma umiejętność budowy budżetów projektów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych
3. Student potrafi wykryć podstawowe błędy popełniane przy tworzeniu wniosków o dofinansowanie
4. Student posiada umiejętność samodzielnego stworzenia studium wykonalności projektu inwestycyjnego w zakresie analizy ekonomicznej i finansowej
C. Kompetencje społeczne
1. Student rozumie, że dofinansowanie ze środków publicznych musi być podyktowane szerszym interesem społecznym i musi być spójne z założeniami dokumentów programowych i strategicznych ustanowionych przez władze publiczne
2. Student ma świadomość, że instytucja przyznająca dofinansowanie ma prawo wymagać rzetelnego rozliczenia dotacji i spełnienia szeregu przepisów i wytycznych
3. Student umie pracować w zespole przy tworzeniu wniosku o dofinansowanie
SW01, SW02, SW03, SW04, SU01, SU02, SU03, SU04, SU05, SU06, SU07, SK01, SK02, SK03
Kryteria oceniania
Ocena pracy zespołowej, obecność obowiązkowa (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
Literatura
• Komisja Europejska, Przewodnik po analizie kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych, 2014
• Komisja Europejska, Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych, 2008
• Aid Delivery Methods Vo.1 Project Cycle Management Guidelines, EC, March 2004
• Ruszkowski J., Górnicz E., Żurek M., Leksykon Integracji Europejskiej, PWN, 2004
• Pollitt Ch., Bouckaert G., Public Management Reform. A Comparative Analysis, Oxford University Press, UK 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: