Prognozowanie sukcesu na egzaminie ósmoklasisty - tworzenie i adaptacja narzędzi diagnostycznych 2300/OSM/66/PSEÓ/1
Plan seminarium
I rok
1. Przegląd literatury dotyczącej egzaminów szkolnych.
2. Poznanie teorii pomiaru stosowanych przy konstrukcji testów egzaminacyjnych.
3. Przegląd literatury dotyczącej uwarunkowań osiągnięć szkolnych.
4. Poznanie metod statystycznej prognozy wyników egzaminacyjnych.
5. Wybór konstruktu prognostycznego (np. uprzednie osiągnięcia, motywacja, strategie uczenia się, czynniki rodzinne itp.) i sformułowanie projektu badawczego.
II rok
6. Przygotowanie eksperymentalnej wersji narzędzia.
7. Badanie pilotażowe i analiza jego wyników.
8. Przygotowanie zweryfikowanej wersji testu.
9. Przygotowanie pracy magisterskiej (wg standardu APA 6).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w terenie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
• Zna funkcje egzaminów szkolnych.
• Zna podstawy teorii budowy testów.
• Zna podstawowe konstrukty psychologiczne i socjologiczne pozwalające prognozować wyniki egzaminacyjne.
• Wie, jak sporządzić projekt i raport badawczy.
Umiejętności
• Potrafi stosować pojęcia teorii pomiaru w projektowaniu badania i analizie wyników.
• Umie wykorzystać program SPSS do analiz danych z badania pilotażowego.
• Umie wykorzystać standardy APA 6 w pisaniu projektu badawczego i pracy magisterskiej..
Kompetencje społeczne
• Rozumie potrzebę stosowania metod naukowych w badaniach pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
I rok: przygotowanie projektu badawczego.
II rok: złożenie pracy magisterskiej.
Literatura
- Dolata R., Sitek M. (red.) (2015). Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej. Raport o stanie oświaty 2014. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Dolata, R. (red.). (2014). Czy szkoła ma znaczenie? Zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym oraz jego pozaszkolne i szkolne uwarunkowania (T. 1 i 2). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Jakubowski M., Pokropek A. (2009). Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
- Smulczyk M. (2019). Przezwyciężenie statusowej determinacji karier szkolnych. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (w druku).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: