Wspieranie edukacji uczniów z zaburzeniami sensoryczno-motorycznymi 2300-WEUZSM/EiTP
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z ogólnymi prawidłowościami rozwoju dzieci z uszkodzeniem analizatora słuchowego od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa oraz modyfikacja rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego w niepełnosprawności nabytej.
Uwarunkowania, diagnozowanie i klasyfikacja zaburzeń rozwoju dziecka niesłyszącego
rodzaj i stopień uszkodzeń słuchu
czas wystąpienia uszkodzeń słuchu - konsekwencje rozwojowe i społeczne
Przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych - konsekwencje pierwotne i wtórne niepełnosprawności dla rozwoju językowego dziecka niesłyszącego
Podstawowe formy pracy rehabilitacyjnej - diagnoza psychologiczna i pedagogiczna; wczesna stymulacja - znaczenie dla rozwoju językowego dziecka
Wybrane metody i techniki stymulacji zaburzonych sfer, procesów i funkcji
stymulacja zachowanych możliwości percepcji słuchowej i poznawczej dziecka
wspomaganie rozwoju językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie
Rodzaj przedmiotu
Literatura
A. Lowe : Wychowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości. 1995
G. Dryżałowska: Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Model kształcenia integracyjnego. 1997
K. Krakowiak: Szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzonym słuchem. 2003
O.Perier : Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. 1992.
D. Bouvet : Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego. 1996
Csanyi : Słuchowo - werbalne wychowanie dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. 1990
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: