Moduł: Współpraca z rodzicami i innymi specjalistami w realizacji pomocy sychologiczno-pedagogicznej 2300-SP-UZPR-WZR
1. Sytuacja psychospołeczna rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.
2. Adaptacja rodziny do niepełnosprawności dziecka, postawy rodzicielskie.
3. Podstawy komunikacji w kontaktach z rodzicami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Obszary i metody wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach rozwoju – identyfikowanie potrzeb i planowanie działań wspierających.
5. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - współpraca z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w tworzeniu IPET.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. (C.3.W.5) Zna sytuację rodzinną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2. (C.3.W.5) Zna koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka i ucznia, problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne.
3. (C.3.W.5) Zna uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia; możliwości wspierania funkcjonowania dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie .Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami.
4. (D.3.W.7.)Zna specyfikę współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.
Umiejętności:
1. (C.3.U..3) Potrafi poddać analizie zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2. (C.3.U.4) Potrafi wyjaśnić i określić czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka lub ucznia i stylu radzenia sobie rodziców lub opiekunów z tymi zaburzeniami.
3. (C.3.U.5) Potrafi rozpoznać i zinterpretować potrzeby rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny.
4. (C.3.U.6) Potrafi zaprojektować proces wspierania rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne:
1. (C.3.K.2) Jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
2. (C.3.K.3) Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Gorajewska D. (2007)./ red./ Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA.
2. Hamer H. (2003). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Warszawa, Wydawnictwo Veda.
3. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.
4. Kaczyńska–Butryn Z. (2008). Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Lublin: MakMed.
5. Kielin J. (2002. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP.
6. Pisula, E. - Danielewicz, D., (2007) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością, Gdańsk.
7. Twardowski A. (2004.) Rola pełnosprawnych rówieśników w procesie wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. W: Dykcik W., Twardowski A. /red./ 8. Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wyd. GEN.
Literatura uzupełniająca:
Czasopisma:
1. Rafał-Łuniewska J. RODZICE a współpraca ze szkołą - cz. I . Remedium 2017, nr 10, s. 12-14 cz. II.Remedium 2017, nr 12, s. 14-16
2. Rafał-Łuniewska J. RODZICE dziecka z niepełnosprawnością a współpraca ze szkołą - cz. III Remedium 2018, nr 2, s. 13-15
3. Piotrowska-Gromniak E. RODZICE - ważna część społeczności szkolnej. Dyrektor Szkoły 2017, nr 3, s. 82-85
Źródła internetowe:
1. Sakowska J. Jak wzmocnić dialog z rodzicami w szkole https://www.ore.edu.pl/2015/12/rola-rodzicow-we-wspomaganiu-szkol/ dostęp 5.12.2021
2. Poleszak W. Rola rodziców w nowym modelu wspomagania szkół https://www.ore.edu.pl/2015/12/rola-rodzicow-we-wspomaganiu-szkol/
3. Malinowska K. Kompetencje interpersonalne nauczycieli a ich relacje z rodzicami uczniów w:Kwiatkowski S.T.; Walczak D.(red) Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa 2017 http://www.aps.edu.pl/media/2081077/kompetencje_interpersonalne_ebook.pdf dostęp 5.12.2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: