M2-Terapia pedagogiczna-wykład 2300-SP-EPITP-M2-TPW
Wykład stanowi teoretyczną podstawę budowania kompetencji terapeutycznych słuchaczy. Dostarcza im podstawowej wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej, tj. jej celów,zadań, funkcji, zasad i aspektów oraz wybranych zagadnień z zakresu diagnozy pedagogicznej. Treści wykładu dotyczą także zagadnień z zakresu przyczyn, rodzajów i skutków edukacyjnych i pozaedukacyjnych za burzeń funkcji percepcyjno - motorycznych u dzieci.
Szczególny nacisk położony jest na zapoznanie słuchaczy ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, to jest z dysleksją, dysortografią, dysgrafią i dyskalkulią. Treści przedmiotu koncentrują się także wokół specyficznych wymiarów terapii pedagogicznej realizowanej w odniesieniu do wymienionych grup dzieci. Przedmiot stanowi także przygotowanie słuchaczy do realizacji zadań w ramach ćwiczeń dopełniających wykład.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty
- student interpretuje terapię w aspekcie pedagogicznym, psychologicznym i socjologicznym
-student zna i klasyfikuje przyczyny trudności edukacyjnych oraz interpretuje potrzeby dzieci wynikające z tych przyczyn
student wyjaśnia istotę i specyfikę zaburzeń rozwojowych dzieci, charakteryzuje ich skutki edukacyjne i pozaedukacyjne oraz określa kierunki działań wspierających
-student potrafi określić cele, zadania, strukturę rodzaje, aspekty i zasady terapii pedagogicznej
- student różnicuje specyficzne trudności w nauce i wyjaśnia ich istotę
Umiejętności
-student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu terapii pedagogicznej w konstruowaniu projektu zajęć terapeutycznych
- student potrafi identyfikować błędy w czytaniu i pisaniu jako symptomy zaburzeń funkcji percepcyjno - motorycznych
- student potrafi określać zakresy, cele i zadnia terapii psychopedagogicznej zorientowanej na dzieci z określonymi problemami edukacyjnymi
Kompetencje społeczne
-student jest refleksyjny w interpretowaniu indywidualnych potrzeb
edukacyjnych dzieci
- student jest elastyczny w postępowaniu terapeutycznym wobec dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- student rozumie potrzebę postępowania terapeutycznego wobec dzieci zgodnego z zasadami terapii i szacunkiem wobec dziecka
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach i aktywne w nich uczestnictwo. Elemenmty dyskusji.
Literatura
M. Bogdanowicz - Integracja percepcyjno -motoryczna
B. Skałbania - Terapia pedagogiczna uczniów dyslektycznych w teorii i praktyce
G. Krasowicz -Kupis - Dysleksja rozwojowa - perspektywa psychologiczna
G. King - umiejętności terapeutyczne nauczyciela
A. Paszkiewicz, M.Łobacz - Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: