M1-Koncepcja edukacji małego dziecka w Polsce i innych krajach 2300-SP-EPITP-M1-KEM
1. Tradycyjne i alternatywne koncepcje kształcenia małych dzieci. Szkoła Rudolfa Steinera, Metoda ośrodków zainteresowań Owidiusza Decroly, Metoda Marii Montesori.
2. Kształcenie małych dzieci w krajach europejskich. Edukacja w przedszkolu i w szkole w Wielkiej Brytanii.
3. Koncepcja edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Polsce. Analiza podstawy programowej i wybranych programów nauczania w przedszkolu i w szkole.
4. Metody pracy z małym dzieckiem. Stymulowanie aktywności społecznej, językowej, matematycznej, przyrodniczej, plastycznej i ruchowej dziecka.
5. Projektowanie pracy z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Zasady tworzenia koncepcji zajęć edukacyjnych. Podział materiału nauczania oraz przygotowanie scenariuszy zajęć.
6. Analiza praktyki edukacyjnej. Błędy popełniane przez dzieci jako podstawa do tworzenia indywidualnych programów nauczania oraz systematycznej nauczycielskiej autorefleksji zmierzającej do doskonalenia stosowanych strategii nauczania.
7. Nauczyciel wychowania przedszkolnego i nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Nauczycielskie stereotypy i ich konsekwencje w praktyce edukacyjnej.
8. Współpraca z rodzicami w przedszkolu i w szkole. Podstawy prawne współpracy oraz strategie organizowania wspólnego pola działania w procesie opieki, wychowania i nauczania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Posiada wiedzę na temat miejsca pedagogiki małego dziecka w systemie nauk społecznych i dyscyplin pokrewnych.
Posiada wiedzę na temat współczesnych teorii kształcenia, wychowania i socjalizacji dzieci w wieku od urodzenia do końca I etapu edukacyjnego oraz ich filozoficznych, historycznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.
Posiada wiedzę na temat alternatywnych koncepcji edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym powstałych w okresie Nowego Wychowania.
Posiada wiedzę na temat metod pracy z dzieckiem wspierających jego indywidualne tempo rozwoju.
Posiada wiedzę na temat wymagań programowych edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (podstawa programowa i inne dokumenty regulujące pracę nauczyciela w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym).
Umiejętności:
Potrafi integrować cele, funkcje i treści wychowania i edukacji w działaniach z dziećmi i wykorzystuje wiedzę o wielostronnym (holistycznym) podejściu do rozwoju i edukacji.
Potrafi wykorzystać naturalne dyspozycje poznawcze (ciekawość, samodzielność poznawcza) i społeczne dziecka (przyjaźnie, dążenie do „bycia w grupie rówieśniczej”) w działaniach pedagogicznych.
Potrafi scharakteryzować podstawowe paradygmaty naukowego dyskursu w pedagogice wczesnoszkolnej i określić ich psychologiczny, filozoficzny i pedagogiczny kontekst oraz edukacyjne implikacje
Kompetencje społeczne:
Udziela skutecznej informacji zwrotnej, aby pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej.
Skutecznie komunikuje się z innymi nauczycielami i specjalistami, ma swój twórczy udział w pracy zespołowej na rzecz doskonalenia pracy instytucji, w której pracuje.
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa. Przygotowanie raportu z zainicjowania oraz przeprowadzenia zajęć metodą projektu.
Literatura
Bałachowicz J. (2009) Style działań edukacyjnych. Nauczyciel klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa, Wyd. Comandor.
Brzezińska A. (red.) (2014) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, seria I-IV. IBE Warszawa.
Dąbrowski M. (red.) (2009) Trzecioklasista i jego nauczyciel, raport badań ilościowych 2008. CKE, Warszawa.
Dąbrowski M., Wiatrak E. (2009) Nauczyciel nauczania początkowego w świetle ankiet, w: M. Dąbrowski (red.) Trzecioklasista i jego nauczyciel-raport z badań ilościowych 2008, CKE Warszawa.
Depta H. (1993) Spojrzenie na pedagogikę Waldorfską, Dziecko i Edukacja, zeszyt 2.
Eurydice (2009) Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, rozdz. 2, 3, podsumowanie i wnioski.
Gołębniak B. (red.) (2002) Uczenie metodą projektów , WSiP, cz. II
Klus-Stańska (2000) Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn, Wyd. UWM.
Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (2009)(red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (2003) Pedagogika. Warszawa, WSiP.
Miksza M. (2016) Zrozumieć Montessori. . Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Murawska B. (2004) Segregacje na progu szkoły podstawowej. Warszawa, ISP.
Murawska B. (2006) Dzieci z grup edukacyjnego ryzyka, w: T. Szlendak (red.) Małe dziecko w Polsce. Raport o sytuacji edukacji elementarnej w Polsce. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego, Warszawa.
Murawska B. (2009) Między przymusem a potrzebą sprawstwa – wywiady z nauczycielami kształcenia zintegrowanego. W: Dagiel M., Żytko M. Nauczyciel kształcenia zintegrowanego 2008 – wiele różnych światów? Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Warszawa, CKE.
Nakamura R. M. (2011) Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina. Warszawa Wolters Kluwer.
Podstawa programowa 2009, Warszawa MEN.
Programy nauczania we wczesnej edukacji w Europie i na świecie (2011). Problemy Wczesnej Edukacji nr 1.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2015 w Polsce. Warszawa, MEN.
Sowińska H., Michalak R. (2004) Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szymański M. S. (2010) O metodzie projektów, Wyd. Żak.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: