Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 2300-SN-BP-W
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- rozwoju biologicznego (fizycznego i motorycznego) człowieka w różnych okresach życia, najczęstszych zaburzeń w rozwoju i zapobieganiu im
- najczęstszych zaburzeń i chorób, ich wpływu na rozwój
i edukację, sposobach zapobiegania,
- koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących, ochronie i promocji zdrowia.
- zdrowiu nauczycieli i jego ochronie,
- wybranych aspektach zdrowotnych środowiska szkoły.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
− poznawania siebie, identyfikowania problemów zdrowotnych oraz potrzeb biologicznych własnych i uczniów,
− podejmowania działań na rzecz ochrony zdrowia własnego i uczniów oraz
− kształtowania w szkole środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Treści. Tematy wykładów:
1. Wprowadzenie – cele i potrzeba przedmiotu w kształceniu pedagogów. rozwój ontogenetyczny człowieka – sfery i okresy rozwoju, biologiczne i społeczne czynniki wpływające na rozwój.
2. Rozwój somatyczny – wzrastanie i dojrzewanie, mechanizmy regulacji neurohormonalnej, metody oceny, tendencje przemian, najczęstsze zaburzenia w rozwoju i ich wpływ na zachowania,
samopoczucie i zdolnośc do uczenia się.
3. Rozwój motoryczny: podstawowe pojęcia, zmiany w różnych okresach życia, czynniki warunkujące, sprawność i wydolność fizyczną, metody oceny.
4. Zdrowie – podstawowe pojęcia, czynniki determinujące zdrowie, prozdrowotne style życia, dbałość o zdrowie.
5. Najczęstsze problemy zdrowotne w dzieciństwie i młodości, wpływ na sytuacje szkolną, profilaktyka.
6. Choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – profilaktyka.
7. Aspekty zdrowotne środowiska szkoły; higieniczne aspekty uczenia się.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
I. W zakresie wiedzy – student:
1. Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z rozwojem osobniczym człowieka: sfery i etapy rozwoju, tendencje przemian, czynniki wpływające na rozwój.
2. Charakteryzuje przebieg rozwoju somatycznego
i motorycznego w różnych okresach życia.
3. Wymienia najczęstsze zaburzenia rozwoju i zdrowia w dzieciństwie i młodości oraz omawia sposoby zapobiegania im.
4. Wymienia definicję i wymiary zdrowia oraz czynniki je warunkujące.
5. Wie, na czym polega dbałość o zdrowie w różnych okresach życia.
6. Wie jaki jest związek między zdrowiem a edukacją i jaka jest rola nauczyciela w ochronie zdrowia uczniów.
II. W zakresie umiejętności – student:
1. Umie dokonać oceny rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci
i młodzieży.
2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne, planuje działania dla ich zaspokojenia.
3. Umie rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń rozwoju fizycznego i zdrowia oraz ustalić sposób udzielenia pomocy dzieciom z tymi zaburzeniami.
III. W zakresie kompetencji społecznych – student:
1. Rozumie, że pedagog (nauczyciel) powinien posiadać wiedzę o rozwoju i potrzebach biologicznych w różnych okresach życia i wykorzystywać ją w praktyce.
2. Ma świadomość, że może mieć wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz efekty uczenia się swoich wychowanków/uczniów
3. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia
w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży.
Kryteria oceniania
Zaliczenie kolokwium końcowego. Zasady zaliczenia podane na pierwszym wykładzie.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010 – część I (str. 23-297).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: