Animacja społeczno-kulturalna i edukacja nieformalna - diagnoza i działanie 2300-SD68/ASKE/2
Zapraszam osoby zainteresowane pogłębianiem wiedzy i doświadczeń w dwóch głównych obszarach leżących w polu moich zainteresowań, doświadczeń zawodowych i specjalizacji naukowych:
A) w zakresie pracy wychowawczo-opiekuńczej z dziećmi i młodzieżą, także zagrożoną niedostosowaniem/marginalizacją i/lub wykluczeniem społecznym, wspomagania rozwoju dziecka/młodego człowieka, pracy socjalnej i edukacyjno-terapeutycznej z dzieckiem i jego rodziną; wspierania rodziny i dziecka w kryzysie; wspierania rodziny poprzez pomoc edukacyjno-terapeutyczną dla dziecka i jego opiekunów; przykładowe zagadnienia/tematy: klasy integracyjne, edukacja włączająca, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, doskonalenie nauczycieli w zakresie wspomagania rozwoju dziecka/ucznia, dziecko/uczeń z problemami rozwojowymi w szkole, pomoc psychologiczno-pedagogiczna; specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania u dzieci/młodzieży na forum szkoły, ADHD, agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży, warunki rozwoju dziecka w rodzinie pełnej i niepełnej/zastępczej/adopcyjnej – problemy, kryzysy, pozaszkolne formy opieki i pomocy dziecku i jego rodzinie, problemy społeczne na forum szkoły itp.
B) w zakresie animacji społeczno-kulturalnej dzieci/młodzieży oraz uczestnictwa dzieci i młodzieży w kulturze współczesnej, animacji międzykulturowej, edukacji międzykulturowej i do wielokulturowości, pracy kulturalno-edukacyjnej, arteterapii różnego typu, projektowania i realizacji zajęć wychowawczych, profilaktycznych dla dzieci i młodzieży (przygotowanie i realizacja autorskich programów) – przykładowe zagadnienia/tematy: dziecko/młodzież a nowe media (np. Internet – zagrożenia, możliwości rozwojowe, dziecko i reklama telewizyjna, dziecko a komputer/telewizja – sposoby zastosowania, zagrożenia, szanse rozwojowe), dziecko/młodzi i książka, czasopisma dla dzieci i młodzieży, media a przemoc i agresja wśród dzieci i młodzieży, uczeń cudzoziemiec w polskiej szkole, integracja międzykulturowa na forum szkoły i środowiska lokalnego itp.; Animacja środowisk lokalnych; Animacja grup zadaniowych; Aktywne metody kształcenia; Projektowanie działań animacyjnych;
Badanie uwarunkowań zjawisk/zachowań społeczno-kulturowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
wiedza:
- student zna szczegółowo problematykę wchodzącą w zakres wybranego tematu pracy;
- zna metodologię postępowania naukowego i badawczego oraz metody, techniki i narzędzia badań w zakresie dyscypliny naukowej, którą studiuje;
- zna zasady redagowania pracy naukowej;
umiejętności:
- student potrafi dokonywać selekcji bibliograficznej i korzystać z materiałów źródłowych;
- tworzyć własny tekst, myśli i sformułowania naukowe na podstawie oraz w odniesieniu do istniejącego dorobku w określonym temacie;
- stosuje zasady postępowania naukowego w trakcie przygotowania i realizacji projektu;
- redaguje poprawnie tekst od strony technicznej i językowej;
postawa:
- jest samodzielny w formułowaniu myśli zawartych w tekście i redakcji pracy;
- poszerza systematycznie swoją wiedzę w wybranym zakresie tematycznym i regularnie pracuje nad przygotowaniem projektu oraz jego realizacją;
- ma świadomość odpowiedzialności za rzetelne i etyczne prowadzenie badań/działań projektowych;
Kryteria oceniania
Składowymi zaliczenia będą:
- bieżące przygotowanie studenta do zajęć (znajomość zalecanych tekstów ujawniona w trakcie dyskusji nad problemem);
- regularna obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach;
- dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności na zajęciach, niedopuszczalne spóźnienia;
-przygotowywanie pisemne i korygowanie we wskazanych terminach kolejnych fragmentów pracy;
- systematyczna i terminowa realizacja kolejnych etapów projektu badawczego/działaniowego (w tym po pierwszym semestrze zajęć terminowe złożenie pełnej koncepcji pracy, na zakończenie seminarium - terminowe złożenie całości pracy licencjackiej);
Praktyki zawodowe
Może być powiązane z praktykami dyplomowymi dla studentów III roku specjalności animacja kultury i edukacja nieformalna;
Uwaga! Możliwa jest realizacja praktyk dyplomowych już w wakacje poprzedzające III rok zajęć - w takim przypadku konieczne są indywidualne uzgodnienia z promotorem/opiekunem praktyk dotyczące strony organizacyjnej i merytorycznej praktyk.
Literatura
T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych;
D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych;
K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe;
W. Zaczyński, Poradnik autora prac semiaryjnych;
B. Fatyga, J. Rogala-Obłękowska, Style życia młodzieży;
D. Jankowski, Pedagogika kultury;
B. Gołębniak, Praca metodą projektów;
H. Rylke, T. Tuszewski, Powrót do źródeł. O profilaktyce w szkołach;
J. Szymańska, Programy profilaktyczne;
P. Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych;
i inne w zależności od przyjętego tematu pracy;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: