Zagrożona młodzież - wykluczenie i inkluzja społeczna 2300-SD/ZM/1
Podczas zajęć studentki i studenci zapoznają się z podstawami warsztatu naukowego, zasadami projektowania i realizacji badań oraz pisania pracy licencjackiej (kompozycja, stylistyka, przypisy, bibliografia). Zaplanują i przeprowadzą własne badania oraz analizy teoretyczne będące podstawą do napisania pracy licencjackiej – ostatecznego rezultatu uczestnictwa w seminarium.
Zakres tematyczny prac:
- młodzież zagrożona wykluczeniem edukacyjnym i społecznym,
- przedwczesne przerywanie nauki szkolnej i jego uwarunkowania,
- innowacyjne metody pracy z młodzieżą zagrożoną,
- biografie edukacyjne młodzieży,
- inkluzja społeczna i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu dzieci i młodzieży oraz rodzin,
- inne tematy - po uzyskaniu akceptacji Prowadzącej.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka będzie potrafił/a:
- samodzielnie zaplanować i zrealizować projekt badawczy,
- przeprowadzić kwerendę biblioteczną,
- napisać przegląd literatury,
- zaprezentować koncepcję i wyniki swoich badań oraz wysnuć i przedyskutować wnioski z badań,
- napisać tekst o charakterze naukowym, zgodny z wymogami akademickimi,
- ukończyć i obronić pracę licencjacką.
Kryteria oceniania
- Obecność na zajęciach, uczestnictwo w konsultacjach,
- Prezentacja pracy podczas seminarium,
- Zaliczenie pierwszego roku seminarium na podstawie złożenia konspektu pracy dyplomowej,
Warunkiem zaliczenia seminarium (na III roku) jest złożenie pracy dyplomowej w terminie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003 / E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2010.
J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2011.
S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.
Pozostałe pozycje zależą od tematyki prac.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: