- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Przemiany obyczajowe w XXI wieku 2300-PO-OG
Celem zajęć jest poznanie zmian obyczajowych, które zaszły w ostatnich kilku dekadach i przeanalizowanie ich społecznych, pedagogicznych konsekwencji.
Lektury i dyskusje będą dotyczyły następujących zagadnień:
1. Nowy model rodziny (zmiana ról kobiety i mężczyzny, związki partnerskie, stosunek młodych do prokreacji). Modele kariery a rodzina. Boomerang generation.
2. Stosunek do inności (rasa, kultura, płeć, wyznanie)
3. Seksualizacja i brutalizacja relacji młodzieżowych, eskalacja zjawiska przemocy.
4. Globalizacja obyczajowa. Kształtowanie postaw obyczajowych przez media. Internet jako wychowawca, nowe wyzwania dla pedagogiki.
5. Życie on-line, nowy styl komunikacji i relacji interpersonalnych. Zagrożenie dla więzi społecznych.
6. Wartości materialne vs wartości moralne. Nowe formy prostytucji.
7. Stosunek do dobra wspólnego (ludzie, prawo, środowisko).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza - Student:
1. Ma podstawowa wiedzę w zakresie zmian obyczajowych w XXI wieku, rozumie konsekwecje społeczne i pedagogiczne tych zmian.
2. Ma uporządkowaną wiedzę o wartościach i sposobach funkcjonowania różnych grup młodzieżowych.
3. Rozumie mechanizmy tworzenia się stosunku do innych osób i grup.
4. Ma podstawową wiedzę o procesie globalizacji i jej wpływie na zmiany kulturowe.
5. Ma dobrze uporządkowaną wiedzę o mechanizmach socjalizacyjnych ( w sferze obyczajowości), rozumie udział różnych źródeł socjalizacji ze szczególnym uwzględnieniem mediów.
Umiejętności - Student:
Umiejętności
1. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii , socjologii i prawa w celu analizowania zmian obyczajowych.
2. Potrafi okreslić motywy jednostek, grup społecznych uczestniczących lub tworzących nową rzeczywistośc obyczajową.
3. Rozumie znaczenie więzi społecznych dla funkcjonowania jednostek i grup, docenia wagę kompetencji komunikacyjnych i relacji bezpośrednich w procesach socjalizacji.
4. Potrafi wyjaśnić problemy współczesnego wychowania, wskazać nieprawidłowości ocenić warunki, w jakich toczą się procesy socjalizacjii.
5. Potrafi okreslić zagrożenia i szanse globalizacji społecznej i kulturalnej, analizuje wpływ globalizacji na procesy obyczajowe i postawy ludzkie.
Kompetencje społeczne:
1. Potrafi komunikować się i współpracować z innymi.
2.Potrafi rozwijać wiedzę z zakresu wybranych nauk społecznych, by analizować i dobrze rozumieć zmiany kulturowe (obyczajowe).
3.Ma świadomośc, że dzisiaj rozumienie świata społecznego i wykonywanie pracy zawodowej, ze wazględu na proces ciągłej zmiany wymaga uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne.
Przygotowanie dobrej prezentacji tematycznej. Obecność i aktywny udział w zajęciach.
Literatura
McNair B., Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, przeł. Ewa Klekot, Warszawa 2004.
Chybicka A., Pastwa-Wojciechowska, B. red. Kobiecość w obliczu zmian. Studia interdyscyplinarne, Kraków 2009.
Majewska E., Feminizm jako filozofia społeczna : szkice z teorii rodziny, Warszawa,"Difin", 2009.
Fuszara M. (red.), Nowi mężczyźni, zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, wyd. Trio, 2008
Wagner I. Stałość czy zmienność autorytetów : pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2005
Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, wyd. Impuls, 2006
Bajkowski T., Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży, wyd. Żak, 2010
Materiały internetowe.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: