Podstawy resocjalizacji 2300-OPR/S-OW
1. Interdyscyplinarny charakter wiedzy o resocjalizacji i profilaktyce społecznej.
2. Podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej: opieka, wychowanie,
socjalizacja, resocjalizacja, profilaktyka, terapia, interwencja, harm reduction.
3. Heurystyczny model funkcjonowania człowieka.
4. Norma (pojęcie, kryteria) i patologia w zachowaniu ludzkim.
5. Integracyjna teoria zachowania przestępczego wg M.Leblanca.
6. Objawy, etiologia, ujęcia definicyjne nieprzystosowania społecznego.
7. Pojęcie, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego.
8. Badania nad nieprzystosowaniem społecznym.
9. Teorie nieprzystosowania i ich związek z modelami diagnozy i resocjalizacji.
10. Fazy i efektywność resocjalizacji nieletnich.
11. Systemy oraz instytucje prewencyjne, kontroli społecznej, resocjalizacyjne.
12. Kierunki resocjalizacji nieletnich w Polsce i za granicą.
13. Resocjalizacja w instytucjach o charakterze zamkniętym i środowisku otwartym.
14. Odpowiedzialność prawna nieletnich.
15. Strategie, metody i techniki wychowania resocjalizującego.
16. Profilaktyka uzależnień.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
K. Pospiszyl, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.
B. Urban, Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków 2000.
Profilaktyka i readaptacja społeczna - od teorii do doświadczeń praktyków, red.
E. Bielecka, Białystok 2006.
Resocjalizacja, tom 1 i 2, red. B. Urban, J. Stanik, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: