Aktywne metody kształcenia 2300-OAM-ASK
Warsztaty mają za zadanie
*pogłębić wiedzę o aktywnych metodach pracy z grupą zdobytych na różnych etapach kształcenia,
*usystematyzować tę wiedzę w kontekście przewidzianego zadania zaliczeniowego,
*przybliżyć studentowi zasady projektowania zajęć, prowadzonych metodami aktywizującymi,
*wypracować kryteria pedagogicznej oceny przydatności aktywnych metod kształcenia,
*dać możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w przygotowanym na zaliczenie projekcie szkolenia,
*umożliwić poprowadzenia fragmentu szkolenia z grupą student ów,
*umożliwić analizę informacji zwrotnych w sposób podnoszący kompetencje szkoleniowe.
Wdrażana będzie praca w grupie, rozwijane umiejętności udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. Aktywność na zajęciach ma za zadanie wypracowanie lepszego rozumienia uwarunkowań pomyślnej pracy szkoleniowej.
Ramowy program zajęć:
Zajęcia 1 - Wprowadzenie
Zajęcia 2 i 3 - Uczenie się przez doświadczenie
Zajęcia 4 - Etapy cyklu szkoleniowego
Zajęcia 5 - Dynamika pracy z grupą
Zajęcia 6-9 - Aktywne metody kształcenia - zajęcia prowadzone przez studentów grupowo
Zajęcia 10 - Ewaluacja szkoleń
11-14 - Aktywne metody kształcenia - zajęcia prowadzone przez studentów indywidualnie
15 - Podsumowanie i ewaluacja zajęć
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
WIEDZA
*Opisać uwarunkowania cyklu kształcenia
*Przedstawić typologię aktywnych metod kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI
*Ocenić przydatność metod kształcenia
*Opracować cykl szkolenia dla wybranej grupy uczestników
*Opracować kartę szkolenia
*Zdiangnozować potrzeby szkoleniowe wybranej grupy
POSTAWY
*Twórczo postrzegać możliwości kształcenia z wykorzystaniem aktywnych metod
*Krytycznie oceniać różne cykle szkoleniowe
*Rozumieć trudności i bariery uczenia się
*Doceniać znaczenie konstruktywnej informacji zwrotnej
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- przygotowanie 30 min. szkolenia ( w grupie)
- zaprojektowanie programu własnego szkolenia, który zawierać będzie:
diagnozę, scenariusz szkolenia, kartę szkolenia; oraz zaprezentowanie części tego szkolenia grupie. Każda prezentacja będzie przedmiotem analizy grupowej. Zajęcia służą przygotowaniu studentów licencjatu animacja społeczno-kulturalna do projektowania i prowadzenia zajęć o charakterze szkoleniowym.
Literatura
Literatura:
1) E. Brudniak, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Warszawa 2002
2) P. Fortuna, Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, GWP, Gdańsk 2010
3) D. W. Johnson, Podaj dłoń, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992
4) A. Kozak, M Łaguna, Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, GWP, Gdańsk 2009
5) M. Łaguna, Szkolenia. ja je prowadzić by..., GWP, Gdańsk 2008
E Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Kraków 2008
Literatura uzupełniająca
Baer Ulrich, Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997
Connor Anne, Monitorując samych siebie, BORIS, Warszawa 1997
Ekiert-Grabowska Dorota, Oldroyd David, Kierowanie zmianą, Projekt TERM, RADOM 1997
Hamer Hanna, Klucz do efektywności nauczania, VEDA, Warszawa 1994
Hamer Hanna, Rozwój umiejętności społecznych, VEDA, Warszawa 1999
Hamer Hanna, Rozwój przez wprowadzenie zmian, CEM, Warszawa 1998
Eeath Ch.,Heath D.,Pstryk. Jak zmieniać, żeby zmienić, Znak Warszawa 2010
Knafel Krystyna, Komunikacja społeczna w organizacji, Projekt TERM, Radom 1997
Kowalczyk Bożena, Jordan Paweł, Budowanie zespołu, BORIS, Warszawa 1996
Leigh David, Praktyczne metody pracy zespołowej, Projekt TERM, Radom 1997
Mika Stanisław, Psychologia społeczna dla nauczycieli, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1998
Perrott Elizabeth, Efektywne nauczanie, WSiP, Warszawa 1996
Reichel Gusti, Rabenstein Reinhold, Thanhoffer Michael, Grupa i ruch. Metody relaksacyjne – taniec
twórczy sport zespołowy – gry i zabawy integrujące, CAK, Warszawa 1994
Rylke Hanna, W zgodzie z sobą i uczniem. Z doświadczeń nauczycieli i psychologów, WSiP,
Warszawa 1993
Szabo Alicja, Organizacja procesu doskonalenia, Projekt TERM, Radom 1997
Śnieżyński M., Nauczanie aktywizujące, Wydawnictwo WSP, Kraków 1984
Taraszkiewicz Małgorzata, Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1996
Treffinger Donald J., Isaksen Scott G., Dorval K. Brian, Sortore Marion R., Tallman Mary C.,Kreatywne rozwiązywanie problemów, Projekt TERM, Radom 1996
Zaorska Zofia, Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form
aktywnościwśród osób starszych oraz w grupach wielopokoleniowych, Wydawnictwo KLANZA, Lublin1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: