MM-Moduł metodyczny 2300-NZ2-MM/PW
Egzamin modułowy odbywa się po II semestrze I roku studiów drugiego stopnia i składa się z dwóch etapów:
etap1: studenci przygotowują w 4-6 osobowych grupach pracę w formie pisemnej: Projekt nowoczesnej szkoły lub przedszkola w zmianie
etap2: po uzyskaniu pozytywnej oceny złożonego projektu, studenci przystępują do publicznej jego prezentacji i odpowiadają na pytania komisji oceniającej projekt.
PROJEKT POWINIEN UWZGLĘDNIAĆ NASTĘPUJĄCE ELEMENTY:
1. Architektura szkoły/przedszkola - zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz i na zewnątrz budynku, ukryty program za architekturą
- ogólny plan rozkładu pomieszczeń: w szkole ( klasy początkowe i zerówka) lub w przedszkolu, zaznaczenie terytorium dzieci i nauczycieli, strefy z różnorodnym przeznaczeniem
- rysunek i opis zagospodarowania przestrzeni w wybranych salach przedszkolnych lub klasach szkolnych ( np. sala dla 6 –latków, sale uczniów z klas I-III, inne pomieszczenia istotne w edukacji najmłodszych uczniów ); opis pomysłów na aranżację sal można wzbogacić zdjęciami
- rysunek i opis wyglądu pokoju nauczycielskiego, sekretariatu i gabinetu dyrektora,( czy te pomieszczenia będą dostępne dla dzieci?, czym będzie się różnił wygląd pokoju nauczycielskiego od pomieszczeń administracyjnych?
- dorośli i dzieci w architekturze budynku: sposób korzystania z pomieszczeń i sprzętów, a także możliwości poruszania się po budynku dzieci, nauczycieli i rodziców.
2. Szkoła instytucją realizującą określone zadania edukacyjne i społeczne
Koncepcja pedagogiczna szkoły lub przedszkola:
- zadania szkoły czy przedszkola oraz sposób ich realizacji
- koncepcja pracy we wczesnej edukacji, podstawowe założenia oraz sposób integracji społeczności szkolnej wokół tej problematyki
- koncepcja przekraczania progów: przedszkole –szkoła oraz klasy I-III i IV-VIII
- rola i zadania nauczycieli klas I-III oraz rodziców w koncepcji edukacyjnej placówki
- przygotowanie jednego dokumentu – do wyboru: (Statut Szkoły, Program współpracy z rodzicami)
3. Relacje między szkołą lub przedszkolem a najbliższym środowiskiem społecznym
- współpraca szkoły/przedszkola z innymi instytucjami
- szkoła/przedszkole miejsce integracji i wspierania społeczności lokalnej
4. Kierowanie grupą dzieci
-opracowanie zasad zarządzania klasą
- przygotowanie projektu Program Wychowawczo- Profilaktycznego Szkoły/Przedszkola
- sposoby motywowania dzieci do uczenia się - opis przykładowych typów działań nauczyciela,
- zasady dla początkującego nauczyciela, regulujące sposób porozumiewanie się z dziećmi.
5. Strategie wspierania rozwoju dzieci i nauczyciela
- wykorzystanie tutoringu w relacji z uczniami oraz tutoringu koleżeńskiego w zespole nauczycieli
- formy doskonalenia zawodowego nauczycieli wewnątrz przedszkola, szkoły
- tworzenie sieci współpracy wewnątrz instytucji edukacyjnej i miedzy instytucjami i innymi placówkami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza - student/ka:
posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych,
posiada wiedzę na temat wpływu zróżnicowania kulturowego, etnicznego, socjoekonomicznego dzieci na ich rozwój i edukację,
posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń dzieciństwa tkwiących w środowisku instytucjonalnym, domowym, lokalnym i zna ich potencjalne konsekwencje (bieda, dysfunkcjonalność, przemoc, bezrobocie, brak służb wspomagania rozwoju rodziny, konsumizm),
posiada wiedzę na temat aktualnych regulacji prawnych i rozwiązań instytucjonalnych w zakresie wspierania dzieci i rodzin, w tym przeżywających jakieś trudności,
zna metody organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego,
zna programy i metody, pozwalające projektować i realizować własne projekty o charakterze adaptacyjnym, międzykulturowym, wychowawczym,
zna podstawy prawne oraz założenia polskiej polityki oświatowej wobec mniejszości narodowych oraz grup imigrantów i reemigrantów,
posiada wiedzę na temat specyfiki kształcenia zintegrowanego i wyróżnia różnorodne płaszczyzny aktywności uczniów w kształceniu zintegrowanym
Umiejętności- student/ka:
ocenia programy edukacyjne według poznanych kryteriów psychologicznych, pedagogicznych i medialnych z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
projektuje i organizuje sytuacje edukacyjne, które umożliwiają dzieciom zdobywanie różnorodnych doświadczeń poznawczych i emocjonalno-społecznych w przedszkolu i w szkole,
ocenia i monitoruje postępy w rozwoju i edukacji dziecka na podstawie różnych źródeł wiedzy (np. obcojęzycznych, ICT, specjalistycznej, psychologicznej, action research),
potrafi udzielać skutecznej informacji zwrotnej, pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej,
potrafi kierować grupą , rozwiązywać konflikty i różnego typu problemy wychowawcze,
dokonuje systematycznej autorefleksji nad stosowanymi metodami wychowania, i strategiami nauczania i uczenia się dzieci,
projektuje i organizuje sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje obywatelskie i kulturę demokratyczną,
rozwija kompetencje medialne swoich wychowanków,
wykorzystuje nowoczesne technologie informacyjne w popularyzacji nauki i w codziennej praktyce edukacyjnej,
samodzielnie konstruuje programy edukacyjne dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych
Kompetencje społeczne- student/ka
jest gotowy/a do podejmowania innowacyjnych działań pedagogicznych w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
w procesie komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi uwzględnia ich zróżnicowanie społeczno-kulturowe, etniczne i socjoekonomiczne,
prezentuje postawę zrozumienia i otwartości oraz potrafi zapobiegać przejawom nietolerancji, dyskryminacji i ksenofobii,
zachęca do krytycznego, selektywnego i racjonalnego korzystania z oferty medialnej, upowszechnia informacje na temat zagrożeń związanych z niekontrolowanym korzystaniem z mediów przez najmłodszych użytkowników
Kryteria oceniania
Warunkiem przystapienia do egzaminu modułowego jest pozytywne zaliczenie wszystkich przedmiotów, wchodzących w skład modułu.
Ocena z egzaminu jest średnią ważoną oceny, uzyskanej z projektu opracowanego pisemnie i jego obrony (70% oceny z pracy pisemnej i 30% oceny z prezentacji)
Literatura
Zestaw lektur został podany w opisach każdego z przedmiotów tworzących moduł. Przed przystapieniem do opracowania projektu: Szkoła lub przedszkole w zmianie, zalecane jest także zapoznanie się z następującami publikacjami:
1. M. Fullan, Wybór złych sterowników w całościowej reformie edukacji.
2. E. Maksymowska, O czym warto pamiętać wprowadzając znaczącą zmianę w zarządzanej placówce.
3. M. Rasfeld, S. Breindenbach, Budząca się szkoła
4. D. Tuohy, Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi
5. H. Dumont i inni (red), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: