MD-Metody nauczania języka angielskiego 2300-NZ2-MD-WNJ-MET
Kurs obejmuje następujące zagadnienia:
- początki nauczania języków obcych (J.A. Comenius);
- pierwsze metody nauczania języka angielskiego, tzw. metody konwencjonalne: metoda gramatyczno-tłumaczeniowa, metoda bezpośrednia, metoda audiolingwalna;
- kognitywne podejście w nauczaniu języków obcych (N.Chomsky);
- humanistyczne podejście w nauczaniu języków obcych;
- wybrane metody niekonwencjonalne: metoda reagowania całym ciałem, metoda naturalna, suggestopedia, silent way;
- podejście komunikacyjne we współczesnym nauczaniu języka angielskiego;
- najnowsze odkrycia z zakresu neuronauk a proces uczenia się i nauczania języków obcych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu student:
- posiada wiedzę na temat metod nauczania języka angielskiego, zarówno konwencjonalnych, jak i niekonwencjonalnych;
- w zakresie każdej z omawianych metod ma podstawową wiedzę na temat teorii języka i teorii uczenia się;
- posiada wiedzę na temat możliwości wykorzystywania omawianych metod w różnych grupach językowych.
Umiejętności
Po ukończeniu kursu student:
- ocenia przydatność danej metody w konkretnej sytuacji nauczania;
- potrafi dokonać selekcji wybranych elementów z poszczególnych metod dla danej grupy językowej;
- wyjaśnia różnice w różnych podejściach i metodach w nauczaniu sprawności receptywnych i produktywnych;
- wyjaśnia różnice w różnych podejściach i metodach w nauczaniu słownictwa, gramatyki i wymowy.
Kompetencje społeczne
Po ukończeniu kursu student:
- dzieli się wiedzą i refleksją na temat różnych metod nauczania języka angielskiego z innymi nauczycielami;
-analizuje oraz krytycznie ocenia możliwości wykorzystania danej metody w różnych grupach językowych.
Kryteria oceniania
Formy pracy:
wykład, dyskusja, praca samodzielna
Wymagania:
1. Systematyczne czytanie polecanej literatury.
2. Aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć.
3. Obecność na zajęciach - dopuszczalne maks. 2 nieobecności.
4. Test zaliczeniowy na koniec semestru.
Literatura
Richards, J.C., Rodgers, T.S. (2005) Approaches and Methods in Language Teaching; Cambridge University Press.
Harmer, J. (2008) The Practice of English Language Teaching: Pearson Longman.
Scrivener, J. (2010) Learning Teaching: Macmillan Books for Teachers
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: