MS4-Metody poznawania środowiska 2300-NZ1-MS4-ASK-MP
W zależności od stopnia zaawansowania grupy w danym roku akademickim będą wybierane odpowiednie pozycje z zaproponowanej listy tematów i lektur.
Tematyka zajęć:
• Problemy konceptualizacji, operacjonalizacji i budowy narzędzi dla potrzeb badań społeczno-kulturalnych. Zagadnienia pomiaru, budowy indeksów, skal, segmentacji itp.
• Redefinicja pojęć i modeli badawczych nad kulturą. Ujęcie tradycyjne a rozszerzone. Koncept tzw. kultury wysokiej – a współczesne teorie kultury.
• Cechy dobrego narzędzia do rejestracji zbieranych danych społeczno-kulturalnych z uwzględnieniem dwu transmisji informacji (respondent → formularz i formularz → zbiór danych).
• Forma pytania kwestionariuszowego a zmienność odpowiedzi.
• Zasady klasyfikowania i kodowania odpowiedzi na pytania otwarte w badaniach uczestnictwa w kulturze.
• Wybrane problemy reprezentatywności wyników diagnoz społeczno-kulturalnych.
• Funkcjonowanie umysłu i pamięci a proces badawczy. Pułapki działania umysłu i pamięci badanych i badaczy.
• Zapoznanie studentów z badaniami sondażowymi i pułapkami w interpretacji ich wyników. Dostarczenie doświadczeń w zakresie przygotowania sondaży, realizacji i opracowania. Poznanie zarówno mocnych, jak i słabych stron wybranych sondaży.
• Orientacje społeczne Polaków w świetle badań społecznych. Kultura a polityka. Postawy i wybory polityczne a style uczestnictwa w kulturze.
• Analizy oddziaływania mediów za pośrednictwem treści informacyjnych i przekazów o charakterze politycznym. Krytyczna ocena przekazów medialnych i Internetu. Badanie zjawiska współczesnej „nowomowy”.
• Rola mediów jako źródło informacji, promocji i lobbingu. Metody badania i analizy przekazu informacyjnego i publicystycznego. Badania telemetryczne i interpretacja ich wyników. Oceny jakości osiąganych celów programowych mediów.
• Eksperymenty psychologiczne w badaniach uwarunkowań sytuacyjnych ludzkich zachowań.
• Problematyka wielokulturowości oraz kulturowe różnice we współczesnym świecie w świetle badań porównawczych. Kultury euroatlantyckie a kultury dalekowschodnie.
• Badania społeczno-kulturalne a miejsce, w którym żyjemy. Dlaczego ludziom z różnych kultur tak trudno jest się porozumieć? W jakim stopniu o tym, kim jesteśmy, decydują warunki kulturowo-geograficzne?
• Walory badań porównawczych na przykładzie rozważań nad wartościami tradycyjnymi oraz wartościami sprzyjającymi swobodnej ekspresji jako wymiarami zróżnicowania międzykulturowego.
• Metody poznawania różnego rodzaju struktur organizacyjnych i instytucji życia społeczno-kulturalnego. Racjonalność organizacyjna a typologia struktur organizacyjnych.
• Metody analizy wyników z diagnoz społecznych a umiejętność prezentowania ich w postaci raportu z badań. Zasady redagowanie publikacji naukowych. Forma a treść. Wskaźniki i efekty przekłamania formy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Potrafi świadomie posługiwać się wybranymi metodami do generowania, przetwarzania, analizy danych z badań społeczno-kulturalnych i interpretacji ich wyników. Zna też granice etyczne i moralne posługiwania się narzędziami gromadzenia i analizy danych.
Posiada nie tylko umiejętność mechanicznego stosowania różnych miar uczestnictwa w kulturze oraz technik analitycznych, ale także rozumie działanie dostępnych opcji, właściwą ich interpretację oraz wiedzę o zakresie stosowalności i ich znaczenie społeczne.
Uwzględniając nowe zjawiska technologiczne i kulturowe oraz współczesne przemiany środowiska społeczno-kulturalnego uczestnicy zajęć zyskają świadomość empirycznych konsekwencji teoretycznych sporów dotyczących pojmowania kultury i zróżnicowania kulturowego, różnych wymiarów tożsamości społecznej oraz komunikacji międzykulturowej.
Kryteria oceniania
Aktywna obecność na zajęciach.
Zaliczenie nieobecności.
Terminowe i kompletne wykonanie prac pisemnych.
Literatura
- Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008;
- Antonina Gurycka, Rozwój i kształtowanie zainteresowań, Wydawnictwo: WSiP, 1989
- Harrison L.E., Huntington S.P. (red.). Kultura ma znaczenie. Zysk i S-ka
Wydawnictwo, Poznań. 2003.
- Kamiński Z. Antoni, Władza a racjonalność. Studium z socjologii współczesnego kapitalizmu.
- Kłoskowska Antonina, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 r.
- Mangione Thomas W., Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych
i socjologicznych, PWN, W-wa 1999;
- Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków, 2002 r.;
- Nisbett R. E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą
Inaczej. Tłum. Ewa Wojtych. Sopot: Smak Słowa.2009 r.
- Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa, 2007
- Reynolds Garr, Zenn prezentacji. Proste pomysły i ważne zasady, Helion, Gliwice 2009 r.
- Sułek Antoni, Sondaż Polski, IFiS PAN, Warszawa 2001;
- Artykuły z wybranych czasopism naukowych, prasy i tygodników opinii
- Publikacje i raporty z wybranych badań społecznych
- Prezentacje prowadzącego
- Dokumenty filmowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: