Polityka oświatowa - strategie zmian edukacyjnych 2300-NU-PO-SZE
1. Diagnoza w obszarze edukacji:
- poziom wykształcenia społeczeństwa
- dostęp do edukacji
- specjalne potrzeby edukacyjne
- system zarządzania edukacją
2. System oświatowy jako instytucja realizująca społeczne potrzeby edukacyjne:
- wybrane zjawiska pedagogiczne i edukacyjne
- szanse i ograniczenia systemów oświatowych
- polityka i ideologie a przemiany systemu oświaty
- funkcje i struktura polskiego systemu szkolnego
- środki realizacji zadań oświatowych
- perspektywy i przewidywane kierunki rozwoju oświaty
3. Zmiana edukacyjna, jako kategoria pedagogiczna, socjologiczna i polityczna
4. Zasięg i głębokość reform oświatowych (zmiana w mikro i makro systemie, przekształcenia
rewolucjonizujące i modernizujące, reformy systemowe i ograniczone do wybranych elementów
systemu oświaty)
5. Strategie wdrażania zmian w systemie szkolnym
6. Analiza systemowa, jako podstawa budowania koncepcji przemian szkolnych
7. Uwarunkowania skuteczności realizacji zmiany edukacyjnej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna:
- kierunki przemian pilityki oświatowej i reform oświaty w Polsce
- typy polityki oświatowej i narzędzia jej relizacji
- unijne założenia reform oświatowych
Student potrafi:
- zdefiniować cele polityki oświatowej
- określić determinanty polityki oświatowej: społeczne, ekonomiczne, demograficzne…
- dokonać oceny sprawności i skuteczności polityki oświatowej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - rozprawka na wybrany , spośród podanych, temat
Literatura
1.Edukacja dla Europy. Raport Komisji Europejskiej. Warszawa 1999.
2.A. Janowski, D.Uryga: O zapotrzebowaniu na oświatę. Edukacja 2005/1.
3.J. Kość, E. Magiera(red): Polityka oświatowa w Polsce w XX wieku Szczecin 2008
4.K. Kruszewski: Zrozumieć szkołę, MAW, Warszawa 1986
5.A Kurzynowski: Polityka społeczna. Warszawa 2002.
6.J. Szcepański: Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty. Wraszawa 1989.
7.J. Wal: Edukacja europejska w nowej rzeczywistości „Nowa Szkoła” 2004
8.J. Wołczyk: Elementy polityki oświatowej. Warszawa 1999
9. Strategie rozwoju edukacji na lata 2007 – 2013 Ministerstwo Edukacji Narodowej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: