Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej 2300-NU-MATWcz
Skrócony opis przedmiotu:
Analiza podstawowych problemów dotyczących edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wskazanie kierunków zmian i konkretnych sposobów działania, które wspierają rozwój myślenia matematycznego u dzieci.
Treści kształcenia:
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego a proces rozwoju matematycznych umiejętności dzieci.
2. Szkodliwe stereotypy dotyczące matematyki i jej nauczania. Przeszkody epistemologiczne w procesie matematycznego kształcenia dziecka.
3. Rozwijanie myślenia twórczego: płynność, giętkość i oryginalność myślenia. Myślenie twórcze w nauczaniu początkowym matematyki.
4. Rozwijanie umiejętności dostrzegania prawidłowości i związków oraz badania konsekwencji jako ważny element edukacji matematycznej dzieci.
5. Znaczenie sytuacji realistycznych dla rozwoju matematycznych umiejętności dzieci. Metody tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną twórczość dziecka.
6. Zadania tekstowe o realistycznym charakterze jako narzędzie m.in. do tworzenia różnorodnych strategii obliczeniowych.
7. Kruszenie tekstu jako narzędzie służące rozwijaniu umiejętności poszukiwania i wykorzystywania informacji oraz sztuki rozwiązywania zadań tekstowych.
8. Różne metody rozwiązywania zadań tekstowych: drama, metoda symulacyjna, metoda prób i poprawek.
9. Gry dydaktyczne i ich funkcje w procesie rozwijania umiejętności matematycznych dzieci.
10. Geometria jako nauka empiryczna – eksperymenty w rozwijaniu umiejętności geometrycznych dzieci. Elementy geometrii przestrzennej.
11. Projektowanie sytuacji dydaktycznych uruchamiających proces konstruowania przez dziecko swojej wiedzy matematycznej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
• dostrzegania matematyki w otaczającym świecie i posługiwania się nią w codziennych sytuacjach;
• dostrzegania i tworzenia bogatych matematycznie sytuacji dydaktycznych o różnym poziomie zaawansowania matematycznego;
• budowania i rozwijania własnych strategii intelektualnych;
• tworzenia warunków do budowania i ujawniania przez dzieci indywidualnych strategii intelektualnych przydatnych w procesie uczenia się matematyki;
• wyszukiwania potrzebnych informacji i ich wykorzystywania w procesie rozwiązywania zadania czy problemu;
• budowania w procesie kształcenia sytuacji problemowych i pobudzania aktywności intelektualnej uczniów;
• modelowania matematycznego, w szczególności badania matematyki z pomocą różnych reprezentacji i modeli;
• wykorzystywania różnych reprezentacji i modeli obiektów matematycznych w procesie rozwijania umiejętności matematycznych dzieci;
• dobierania i stosowania w procesie kształcenia pomocy dydaktycznych;
• motywowania uczniów do uczenia się matematyki.
Kryteria oceniania
• aktywność na zajęciach;
• zaliczenie kolokwium.
Literatura
M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć, wyd. II.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów.
D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej.
G. Polya, Jak to rozwiązać?
Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki (tomy 1-4).
M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: