MKJO-Das Jahrhundert des Kindes?, B2+ 2300-NU-KJO-JK
1. Literatura i sztuka Fin de siècle w Europie a dziecko, młodzież i wychowanie.
2. Model wychowania: 1913-2013 - podobieństwa i różnice. Czego nauczyliśmy się w ciągu stu lat?
3. I wojna światowa a dziecko i młodzież, "pedagogika wojenna" (Kriegspädagogik) w Niemczech.
4. Warunki społeczne, bytowe i zdrowotne dzieci i młodzieży po I wojnie światowej na przykładzie Republice Weimarskiej.
5. "Jak być pięknym i młodym?" - lata dwudzieste w trosce o zdrowie, higienę, gimnastykę.
6. Stara a nowa szkoła - co zmienić? Debaty w latach dwudziestych i trzydziestych.
7. Człowiek nowoczesny lat trzydziestych w Niemczech (III Rzeszy) - jak go wychować i uformować?
8. Obraz dzieci i młodzieży w niemieckich filmach i kronikach filmowych z lat 1930-1945 - przemiany, rola w propagandzie.
9. Rok 1945 - "godzina zero" w Niemczech - czy też w dziedzinie wychowania? Czy było coś "wartościowego" w III Rzeszy w dziedzinie wychowania młodzieży?
10. Cud gospodarczy na Zachodzie i formowanie się społeczeństwa dobrobytu w latach pięćdziesiątych. Rozliczenia z II wojną światową. Modele postaw i wychowania.
11. Lata sześćdziesiąte - lata młodzieżowego buntu i kryzysu postaw. Rok 1968 na uniwersytetach zachodnioniemieckich.
Efekty kształcenia
WIEDZA
student
-zna terminologię pedagogiczną (także w języku niemieckim) i jej źródła,
-zna miejsce pedagogiki w systemie nauk społeczno-humanistycznych,
-zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej,
UMIEJĘTNOŚCI
student
-potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (także w języku niemieckim - w tym filmy dokumentalne),
-potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy wykorzystując do tego odpowiednie źródła,
-potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
student
-ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej,
-dokonuje samooceny własnych kompetencji,
-ma reflekcje na temat etyki zawodowej.
Podczas konwersatorium studenci zapoznają się z najważniejszymi tematami, pytaniami badawczymi, metodami i warsztatem pracy humanisty - na przykładzie badań nad dziejami dzieciństwa w XX wieku w Niemczech, w języku niemieckim. Konwersatorium w języku obcym (niemieckim) ma kształtować u studenta zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego - oraz zapoznawać z krytyką historyczną różnych typów przekazów źródłowych (zwłaszcza notatek prasowych i filmów). Celem konwersatorium jest ponadto rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i ustosunkowywania się do naukowej dyskusji na temat dziejów dzieciństwa w Niemczech w XX wieku.
Kryteria oceniania
Konwersatorium prowadzone jest tokiem analitycznym, z zastosowniem poglądowości polisensorycznej (fragm. filmów z obszernym krytycznym omówieniem), którego celem jest aktywizacja studentów przez zachęcanie do dyskusji, przygotowanie własnych prezentacji lub esejów. Warunkiem zaliczenia zajęć na ocenę jest, obok obecności, także aktywny udział w zajęciach; napisanie i zaliczenie dodatkowego eseju daje możliwość poprawy oceny.
Literatura
1. Ellen Key, Stulecie dziecka, przekł. Iza Moszczeńska, Warszawa 1904 (Warszawa 2005).
2. Wiesław Theiss, Zniewolone dzieciństwo: socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych, Warszawa 1996.
3. Alice Miller, Zniewolone dzieciństwo: ukryte źródła tyranii, przeł. Barbara Przybyłowska, Poznań 1999.
4. Michael H.Kater, Hitler-Jugend, Darmstadt [2005].
5. Brenda Ralph Lewis, Hitlerjugend : w czasach wojny i pokoju 1933-1945, [tł. Grzegorz Siwek], Warszawa 2008.
6. Guido Knopp, Dzieci Hitlera, współpr. Stefan Brauburger [et al.], Warszawa 2008.
+ niemieckie filmy dokumentalne wyświetlane podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: