Propedeutyka pedagogiki. Akademia sztuki myślenia 2300-NJ-MWP-F2
Zajęcia wykorzystują doświadczenie wynikające z warsztatów „Akademia Sztuki Myślenia”, projektu (POWR.03.01.00-00-EF10/16) realizowanego przez Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Kurs ma na celu wzmocnienie i wsparcie uczestników w sztuce myślenia, ze szczególnym uwzględnieniem samodzielności namysłu i jego krytycznej wartości. Zajęcia będą kształtowały najważniejsze umiejętności krytycznego i samodzielnego myślenia w taki sposób, aby kompetencje te rzeczywiście służyły społecznej komunikacji i budowaniu porozumienia. Rozwój nauki i technologiczny skok, jaki dokonał się, i wciąż się dokonuje, w zakresie przekazywania informacji powodują, że dziś prawdziwym wyzwaniem staje się nie tyle gromadzenie informacji, ile samodzielne i krytyczne radzenie sobie z informacjami i umiejętne ich wykorzystanie dla własnego rozumienia rzeczywistości.
W trakcie spotkań będziemy dążyli do:
• Doskonalenia umiejętności myślowo-językowych, takich jak formułowanie pytań i problemów.
• Rozwijania osobistych zainteresowań uczestnika i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin.
• Rozwijania umiejętności wglądu we własne procesy poznawcze, wykrywanie błędów w rozumowaniu i porównywanie różnych sposobów myślenia.
• Zdobywania umiejętności samodzielnych i przemyślanych sądów i uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu.
• Rozwijania umiejętności komunikacji, słuchania innych.
• Kształtowania umiejętności współpracy w grupie, dialogu, tolerancji i otwartości.
• Rozwijania poczucia odpowiedzialności za własną naukę.
• Rozwijania wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej.
• Obcowania z tradycją filozoficzną i wspierania jej rozumienia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Po ukończeniu kursu student:
- zna wybrane zagadnienia edukacyjne, kształtujące charakter współczesnej praktyki oświatowej,
- umie interpretować problemy pedagogiczne w kontekście wybranych zagadnień kulturowych,
- umie analizować teksty współczesnej kultury, odczytując ich znaczenie dla współczesnej edukacji,
- umie aktywnie i twórczo uczestniczyć w dyskusjach i debatach pedagogicznych,
- umie adekwatnie stosować aktywne metody pracy z uczniami.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Ocena udziału w zajęciach oraz przygotowanego projektu.
Studenci są zobowiązani do aktywnego uczestnictwa w spotkaniach, a także do przygotowania indywidualnych metodycznych projektów tematycznych, związanych z warsztatami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: