Innowacyjne metody edukacyjne w pracy z małym dzieckiem 2300-N3-SD-IME
Problematyka seminarium będzie skoncentrowana wobec zagadnień związanych z tematem Jakie są przyczyny i metody przeciwdziałania zjawisku nudy w szkole i przedszkolu?
Będziemy poszukiwać odpowiedzi na to pytanie w kontekście:
-analizy zgromadzonych na ten temat opinii dzieci, nauczycieli i rodziców, a także dyrektorów placówek oświatowych,
-oceny znajomości przez nauczycieli innowacyjnych metod edukacyjnych oraz deklarowanych przez nich przyczyn ich stosowania w pracy z dziećmi,
- efektywności metod innowacyjnych w różnych obszarach rozwoju i edukacji małych dzieci,
- wzajemnych implikacji pomiędzy stosowaniem metod innowacyjnych a wskaźnikami syndromu wypalenia zawodowego u nauczycieli
-badaniu związków pomiędzy teoriami indywidualnymi i osobistymi ideologiami nauczycieli a stosunkiem do innowacyjnych metod edukacyjnych w pracy z małym dzieckiem
-analizy przebiegu procesu współpracy z rodzicami w zakresie stosowania metod innowacyjnych.
Podczas seminarium omawiane są zagadnienia istotne do przygotowania koncepcji pracy dyplomowej oraz zaprojektowania procesu badawczego. Studenci mają okazję do zaprezentowania uzyskanych wyników badań, dokonują prób ich analizy i interpretacji w kontekście poznanej literatury przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
- zna zasady konstruowania koncepcji pracy naukowej
- zna strategie prowadzenia badań ilościowych i jakościowych
- charakteryzuje techniki i metody badań pedagogicznych
- formułuje cele i problemy badawcze
- zna podstawy prawne i etyczne prowadzenia badań społecznych
- zna i przestrzega prawnych podstaw ochrony własności
intelektualnej,
- organizuje i przeprowadza badania
- dokonuje analizy i interpretacji uzyskanych wyników badań
- wykorzystuje wiedze z zakresu ITC w graficznej prezentacji wyników badań
Kryteria oceniania
Ocenie podlega: samodzielność studenta w pogłębianiu wiedzy - poszukiwaniu źródeł niezbędnych wiadomości, w ich gromadzeniu i systematyzowaniu, umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy do opracowania projektu badań, systematyczność pracy nad teoretyczną podstawą badań oraz samodzielność w planowaniu, opracowywaniu i analizowaniu zebranych danych empirycznych.
Literatura
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce
Helm J.H., Katz J.G , Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej
Janowski A, Uczeń w teatrze życia szkolnego
Konarzewski K, Jak uprawiać badania oświatowe
Kruszewski K, Pedagogika w pokoju nauczycielskim
PilchT.,BaumanT - Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe
Tripp D, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: