MS3 - Moduł: Podstawy nauczania języka angielskiego we wczesnej edukacji 2300-MS3-PWT
Kurs ten jest pierwszym z serii dotyczącej nauczania języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Jego celem jest wprowadzenie pojęć oraz praktyczne ich wykorzystanie poprzez mikro-lekcje, obserwacje oraz refleksję nauczycielską.
Tematy kursu obejmują następujące zagadnienia:
• Organizacja zajęć w klasie językowej (układ sali - układ biurka, użycie ścian; wzorce grupowania i interakcji)
• Język w klasie (udzielanie instrukcji, korzystanie z L1 i L2, język interakcji społecznych: procedury, procedury i zasady)
• Zarządzanie klasą (strefa działania nauczyciela, pozycja, gesty i kontakt wzrokowy, głos; rozprzestrzenianie uwagi uczniów, zasady w klasie, obowiązki w klasie, dyscyplina w klasie i postępowanie z problematycznymi zachowaniami)
• Planowanie lekcji i aktywności
• Nauczanie słuchania na wczesnych etapach
• Korzystanie z piosenek i filmów
• Nauczanie słownictwa
• Nauczanie mówienia na wczesnych etapach
• Nauczanie czytania na wczesnych etapach
• Opowiadanie historii
• Nauczanie pisania na wczesnych etapach
• Nauczanie zintegrowanych umiejętności
• Projekty
• Materiały i materiały dydaktyczne
• Technologie edukacyjne
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
• Podstawowe metody i techniki wykorzystywane w dydaktyce języka angielskiego
• Materiały dydaktyczne wykorzystywane na lekcjach języka angielskiego
• Metody nauczania słownictwa
• Podejścia do nauczania gramatyki
• Metody wykorzystywane w nauczaniu słuchania i mówienia
• Metody wykorzystywane w nauczaniu pisania i czytania
• Zarządzanie klasą
• Podstawowe podejścia dotyczące oceniania języka w nauczaniu dzieci
W zakresie umiejętności student potrafi:
• wykorzystać wiedzę o podstawowych pojęciach nauczania języka
• planować działania związane z nauczaniem słownictwa
• korzystać z różnorodnych materiałów dydaktycznych, w tym środków audiowizualnych w celu wprowadzenia, ćwiczenia i ewaluacji języka (presentation, practice, production)
• wykorzystywać gry, piosenki, wierszy
• stosować odpowiednią organizację klasy
• tworzyć odpowiednią atmosferę w klasie
• wykorzystywać odpowiednie procedury, grupy i zasady w klasie
• prowadzić lekcję w języku angielskim (wydawanie poleceń, komunikacja w klasie)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
• Pogłębiania wiedzy w zakresie nauczania dzieci
• Pogłębiania wiedzy w zakresie własnych umiejętności językowych
• Refleksji na temat społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy i umiejętności
Kryteria oceniania
Mikrolekcje
Test
Literatura
Literatura podstawowa:
• Brewster J., Ellis G., Girard D. 2010. The Primary English Teacher’s Guide. Suffolk: Penguin Books
• Cameron Lynne, Teaching Languages to Young Learners, Cambridge Univeristy Press, 2001
• Ellis G., Brewster J. 2003. The Storytelling Handbook. London: Penguin.
• Feunteun A., Vale D. 2000. Teaching Children English. Cambridge: Cambridge University Press.
• Halliwell S. 2006. Teaching English in the Primary Classroom. London: Longman.
• House S. 1997. An Introduction to Teaching English to Children. London: Richmond Publishing.
• Lewis G., Bedson G. 1999. Games for Children. Oxford: Oxford University Press.
• Linse Caroline T, Practical English Langauge Teaching: Young Learners, McGraw-Hill, 2005
• Pinter Annamaria, Teaching Young Language Learners, Oxford University Press, 2006
• Philips S. 2001. Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
• Puchta H., Williams M. 2011. Teaching Young Learners to Think. Helbling Languages.
• Read C. 2007. 500 Activities for the Primary Classroom. Oxford: Macmillan Publishers.
• Reilly V., Ward S. M. 2002. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
• Roth G. 1998. Teaching Very Young Children. London: Richmond Publishing.
• Scott W. A., Ytreberg L. H. 2002. Teaching English to Children. Harlow: Longman.
• Sikora-Banasik D.(red). 2009. Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Warszawa: CODN.
• Slattery M. 2008. Teaching with Bear. Oxford: Oxford University Press.
• Slattery M., Willis, J. 2001 English for Primary Teachers. Oxford: Oxford University Press.
• Szpotowicz M., Szulc-Kurpaska M. 2011. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Szpotowicz M., Szulc-Kurpaska M. 2014. Język angielski w wychowaniu przedszkolnym. Program nauczania 3-, 4- i 5-latków. Warszawa: Oxford University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: