MS3 - Umiejętności negocjacyjno-mediacyjne w grupie wielokulturowej 2300-MS3-AKD-UN
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy teoretycznej oraz stworzenie możliwości rozwijania praktycznych umiejętności potrzebnych do prowadzenia negocjacji i mediacji w konfliktach społecznych w specyficznych warunkach grupy wielokulturowej.
Zajęcia mają charakter warsztatowy, z uwzględnieniem symulacji realnych sytuacji spornych, studiów przypadków, ćwiczeń oraz pracy własnej uczestników.
W czasie zajęć omówione będą następujące zagadnienia:
1. Specyfika negocjacji i mediacji w sytuacji grupy wielokulturowej.
2. Strategie negocjacji.
3. Trening negocjacji.
4. Strategie mediacji.
5. Mediacje społeczne i rodzinne.
6. Trening mediacji.
7. Retoryka, argumentacja i perswazja.
8. Psychologia stresu w sytuacji konfliktu.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
-zna style negocjacji i strategie, oraz rodzaje mediacji,
- rozumie znaczenie
-wymieni i poprawnie zdefiniuje pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej,
-zna etiologię stresu i alternatywną koncepcję stresu według Thomasa Holmesa i Richarda Rahe’a,
-zna narzędzia diagnozy postaw pasywnej, manipulatywnej, agresywnej i asertywnej.
Umiejętności
Student:
-ma umiejętność analizowania, diagnozowania i prognozowania prawidłowości przebiegu procesu komunikacji interpersonalnej, negocjacji i mediacji,
-analizuje i projektuje własne działania w przebiegu procesu negocjacji i mediacji,
-potrafi sprawnie zastosować dostępne strategie negocjacyjne i mediacyjne,
-potrafi samodzielnie i w zespole przygotować i wdrażać projekty służące podnoszeniu efektywności porozumiewania się i osiągania celów w sytuacji pracy,
-potrafi zaplanować proces rozwiązywania konfliktu społecznego w sposób adekwatny dobierając metody oraz techniki pomocne na różnych etapach oraz w odniesieniu do różnych typów zagadnień problemowych,
-posługuje się językiem profesjonalnym, potrafi stosować terminologię pedagogiczną i psychologiczną w sytuacjach zawodowych.
Kompetencje społeczne
Student:
-rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego rozwoju oraz podnoszenia kompetencji zawodowych,
-posiada podstawowe kompetencje organizacyjne pozwalające profesjonalnie planować i realizować działania na rzecz wdrażania zasad sprawnego komunikowania się i rozwiązywania sytuacji trudnych,
-potrafi pracować w grupach zadaniowych, rozumie znaczenie działania zespołowego i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania,
-dokonuje racjonalnej oceny swoich umiejętności i predyspozycji psychofizycznych koniecznych w pracy pedagoga,
-ma świadomość wagi zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa następuje na podstawie:
- bieżącej oceny przygotowania do zajęć
- kontroli obecności (dopuszczalne 2 nieobecności, 3 spóźnienia=1 nieobecność)
- prezentacji na zadany temat
- przygotowanej strategii rozwiązania sytuacji konfliktowej
Literatura
1. Agryle M.: Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN.
2. Barry B., Lewicki R., Minton J., Saunders D.: Zasady negocjacji, Gdańsk,
3. Bobrowicz M.: Mediacja. Jestem za, Oficyna Wolters Kluwer.
4. Cialdini R.B.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP.
5. Fisher R., Ury W.: Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, PWE.
6. Hamer H.: Rozwój umiejętności społecznych, Wydawnictwo Veda.
7. Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk, GWP.
8. Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R.: Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Warszawa 2010
9. Moore Ch.: Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer 2009
10. Townend A., Jak doskonalić asertywność, Zysk i S-ka.
11. Wills-Brandon C., Jak mówić NIE i budować dobre związki, Wydawnictwo ATEXT.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: