MS2 - Innowacje edukacyjne 2300-MS2-MO-INN
1. Społeczne funkcje szkoły. Zadania stawiane placówkom edukacyjnym: kształcenie, wychowanie, opieka pozostają niezmienne, jednak zmiany dokonujące się w polskim społeczeństwie skłaniają do ponownego zdefiniowania potrzeb edukacyjnych i wychowawczych. Kryzys tradycyjnej edukacji.
2. Europejski kontekst funkcjonowania systemu edukacyjnego: porównywalność kwalifikacji w europejskim obszarze edukacyjnym, edukacyjne i integracyjne programy inicjowane przez Unię europejską, kompetencje kluczowe dla europejskiego obszaru edukacyjnego.
3. Aspekty prawne działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w polskiej oświacie.
4. Przykłady innowacji programowych, metodycznych i organizacyjnych podejmowanych w polskich szkołach.
5. Działania modernizacyjne kształcenie: elektroniczne i sieciowe źródła informacji, wdrażanie metody projektów, praca zespołowa, problemy otwarte.
6. Ocena reform szkolnych wprowadzonych przez władze oświatowe ostatnich lat: nowe podstawy programowe, egzaminy zewnętrzne, reforma strukturalna, obniżenie wieku szkolnego, pluralizm programowy, zmiany statusu zawodowego nauczyciela.
7. Wyzwania edukacyjne: spójność społeczna, wykluczenie, wykorzystanie możliwości współczesnej komunikacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Zna podstawy prawne wprowadzania innowacji pedagogicznych w polskim systemie szkolnym
2. Definiuje i operuje pojęciami uwikłanymi w szeroko rozumiany proces kształcenia
3. Zna kryteria doboru poszczególnych elementów procesu dydaktycznego w zależności od analizowanej innowacji dostrzegając związki pomiędzy
-celami, czyli zaplanowanymi zmianami
-nauczaniem i wychowaniem-rodzajem treści (materiałem dydaktycznym)-sposobami eksponowania wiadomości ( metodami nauczania)
-doborem form organizacyjnych sprzyjających indywidualizowaniu i aktywizowaniu w procesie uczenia się - doborem środków koniecznych do właściwego eksponowania materiału dydaktycznego
4. Porówna i oceni założenia historycznych i współczesnych paradygmatów funkcjonowania szkoły
5. Aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje sytuacje dydaktyczne
6. Konstruuje plan rozwoju zawodowego stosując kryteria socjologii oświaty.
7. Podejmuje działania świadczące o rozumieniu konieczności samokształcenia
Kryteria oceniania
Oceniana będzie frekwencja i aktywność na zajęciach. Zaliczenie na podstawie przygotowanej pracy na temat innowacji wprowadzanych w polskim systemie szkolnym.
Praktyki zawodowe
Literatura
Ustawa prawo oświatowe (artykuły dotyczące działań innowacyjnych i eksperymentów w oświacie).
Zalecenia Parlamentu europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
Kupisiewicz Cz. Paradygmaty i wizje reform oświatowych.
Okoń W. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1975.
Szymański M.S. Niemiecka pedagogika reformy.
Portal EduNews - wybrane artykuły).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: