KRE - Metody aktywizujące w przedszkolu i szkole 2300-MS2-KRE-MAK
Celem zajęć jest prezentacja istotnych cech wybranych metod aktywizujących oraz określenie podstawowych zasad ich stosowania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym. Podczas kursu przedstawione zostaną wybrane formy pracy stosowane w pedagogice zabawy, służące poznawaniu zespołu uczniowskiego i kształtowaniu pozytywnych stosunków interpersonalnych w grupie. Studenci poznają również sposoby kształtowania kompetencji komunikacyjnej dzieci w toku dyskusji grupowej, analizie poddane zostaną zalety i ograniczenia poszczególnych metod. Kolejne zagadnienie tematyczne to aktywizowanie dzieci w procesie edukacji literackiej, zarówno w zakresie pracy z tekstami poetyckimi, jak i prozą. Duża część kursu skoncentrowana została na problematyce rozwijania jednej z kluczowych dla edukacji kompetencji, a mianowicie myślenia twórczego, studenci przyjrzą się m.in. procesowi konstruowania opowiadań przez dzieci, tworzeniu utworów poetyckich, klasycznym treningom twórczości. W trakcie realizacji programu nie zabraknie również odwołań do przedmiotów ścisłych – zaprezentowane zostaną różnorodne gry i zabawy dydaktyczne, ułatwiające zdobywanie pojęć matematycznych i doskonalące technikę rachunkową oraz metoda projektu i metaplan, służące kształtowaniu pojęć przyrodniczych i postaw proekologicznych. Drama i teatr jako metody wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci zamykają propozycje tematyczne przedmiotu. W wyniku uczestnictwa w zajęciach studenci będą potrafili dokonać świadomego i celowego wyboru metod aktywizujących do konstruowania scenariuszy zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
student definiuje pojęcie – metoda aktywizująca,
wylicza i charakteryzuje wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną, przyrodniczą, ruchową i plastyczno-muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
ocenia metody w kontekście założonych celów edukacji w przedszkoli i szkole oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące pracę z dziećmi w przedszkolu i szkole,
projektuje sytuacje edukacyjne oparte na dialogowym modelu edukacji.
Umiejętności:
student potrafi korzystać z różnych metod pracy z dzieckiem, wykorzystywać różne środki ekspresji i stymuluje jej ujawnianie się w spontanicznej aktywności dzieci,
świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.
Kompetencje społeczne:
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role,
jest przygotowany do prowadzenia zajęć dydaktycznych i realizowania zadań wychowawczych w przedszkolu i w szkole w sposób rzetelny i odpowiedzialny,
dokonuje ewaluacji własnych kompetencji w zakresie edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
ma świadomość konieczności indywidualizacji oddziaływań pedagogicznych w stosunku do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Kryteria oceniania
Ocenie punktowej podlegają następujące elementy pracy studenta: obecność i aktywność na zajęciach, scenariusz zajęć dla dowolnej grupy wiekowej, na dowolny temat, w których wykorzystane zostały metody aktywizujące, opis pięciu samodzielnie wyszukanych metod aktywizujących oraz prezentacja jednej z nich podczas zajęć. Uzyskaną, sumaryczną liczbę punktów student porównuje z podaną skalą.
Literatura
J. Krzyżewska, Aktywizujące metody w edukacji wczesnoszkolnej, AU OMEGA, cz.1 1998, cz.2 2000
K. Pankowska, Edukacja przez dramę, WSiP, Warszawa1997
M. Pisarski, Matematyka dla naszych dzieci, Wydawnictwo „ECERI”, Warszawa 1992
K. Rau, E. Ziętkiewicz, Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000
G. Reichel, R. Rabenstein, M. Thanhoffer, Grupa i ruch, CAK, Warszawa 1997
E. Rudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000
K. J. Szmidt, Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: