MS2-Dynamika procesu grupowego 2300-MS2-EPOZ-DY
Trener pracujący z grupą ma świadomość, że rządzi się ona pewnymi specyficznymi prawami. Wiedza o ewolucji procesów grupowych umożliwia prowadzenie bardziej efektywnych szkoleń i treningów. Celem warsztatów jest więc uświadamianie studentom roli dynamiki i specyfiki przemian grupowych.
Podczas zajęć student pozna odpowiedzi na pewne fundamentalne (dla trenera) pytania:
-jak wspomagać proces grupowy?
-Jak umiejętnie (jeśli trzeba) ingerować w proces grupowy?
-Jakie są role w grupie i jak wykorzystać te wiadomości na szkoleniu?
Najważniejsze zagadnienia poruszane na zajęciach:
1.Podstawy teoretyczne: grupa, zespół, struktura grupy itp.
2. Fazy rozwoju grupy.
3. Inicjowanie procesu grupowego.
4. Kryzysy w grupie – naturalne formy rozwoju grupy.
5. Komunikacja w grupie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student
-posiada uporządkowaną wiedzę o strukturze i przemianach wewnątrz grupy,
-zna i rozumie wymiary roli trenera w sytuacji pracy z grupą.
Umiejętności: student
-potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów grupowych w sytuacjach edukacyjnych,
-potrafi określić poszczególne role w grupie,
-efektywnie wspomaga rozwój grupy.
Kompetencje społeczne: student
- współdziała z innymi i aktywnie realizuje wspólne zadania,
- prezentuje postawę otwartości wobec grupy, z którą pracuje.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności i semestralna praca zaliczeniowa.
Literatura
Kozak A. (2010), Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Gliwice.
Brown R. (2006), Procesy Grupowe. Dynamika Wewnątrzgrupowa i Międzygrupowa, Gdańsk.
Kossowska M., Jarmuż S., Witkowski T. (2008), Psychologia dla trenerów, Warszawa.
Oyster, C. K. (2002), Grupy, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: