EM - Media w edukacji kulturalnej 2300-MS1-EM-MEK
Pełny opis:
Zakres tematyczny:
I. Media w edukacji kulturalnej:
- Pojęcie kultury, edukacji kulturalnej, uczestnictwa w kulturze, upowszechniania kultury
- Wybrane filozofie mediów
- Podstawowe wymiary środowiska kulturowego współtworzonego przez nowe media
- Współczesne formy uczestnictwa w kulturze – nowe pytania o uczestnictwo w kulturze
- Potrzeby kulturalne człowieka współczesnego
- Aktywność kulturalna i artystyczna w dobie nowych mediów
- Kultura czasu wolnego – czas wolny a media
- Nowe media a nowe sposoby myślenia, czucia i działania w społeczeństwie
- Rola mediów w kształtowaniu tożsamości człowieka współczesnego
- Modernizm – postmodernizm – cyberkultura
- Sztuka w cyberkulturze
- Artysta-dzieło-odbiorca w epoce mediów cyfrowych
- Kompetencje kulturalne a kompetencje medialne
- edukacja kulturalna – edukacja filmowa
II. Edukacja kulturalna w mediach
Wybrane przykłady edukacji kulturalnej: upowszechnianie, udostępnianie i uprzystępnianie kultury i sztuki w mediach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student omawia rolę mediów w edukacji kulturalnej
Student wymienia współczesne formy uczestnictwa w kulturze
Student przedstawia funkcje sztuki w cyberkulturze
Student omawia społeczne i kulturowe funkcje mediów
Student przedstawia wybrane filozofie mediów
Umiejętności:
Student diagnozuje potrzeby kulturalne Polaków
Student porównuje kompetencje kulturalne i kompetencje medialne
Student poddaje analizie współczesne formy aktywności artystycznej i kulturalnej dzieci, młodzieży i dorosłych.
Student wykorzystuje media w edukacji kulturalnej
Student wskazuje wybrane przykłady edukacji kulturalnej w mediach
Postawy:
Student przejawia zachowania świadczące o krytycznym namyśle nad kulturą, sztuką, uczestnictwie w kulturze
Student jest świadomy możliwości związanych z wykorzystywaniem mediów w edukacji kulturalnej
Student jest świadomy potrzeby rozbudzania potrzeb kulturalnych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.
Kryteria oceniania
Krótka prezentacja
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Jan Grad, Urszula Kaczmarek, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.
2. Jakiej kultury Polacy potrzebują i czy edukacja kulturalna im ją zapewnia? Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, B. Fatyga, J. Nowiński, T. Kukołowicz, Warszawa 2009.
3. Ryszard W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
4. Ryszard W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Rabid, Kraków 2001.
5. Dietek Merach, Teorie mediów, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2010.
6. Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa 2010.
7. Pedagogika medialna, (red.) Bronisław Siemieniecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: