EM - MODUŁ SPECJALNOSCIOWY 1 - Media – społeczeństwo - sztuka 2300-MS1-EM
Na moduł składają się następujące przedmioty:
1. Wybrane problemy edukacji medialnej
2. Media w edukacji kulturalnej
3. Ciało w kulturze audiowizualnej
4. Warsztaty medialne
Zakres tematyczny:
I. Media w społeczeństwie:
- Filozofie mediów
- Filozoficzne, antropologiczne i socjologiczne koncepcje dotyczące cielesności człowieka.
- Media w historii cywilizacji
- Media a kształcenie
- Problemy społeczeństwa informacyjnego
II. Człowiek w świecie mediów:
- kompetencje kulturalne a kompetencje medialne
- nowe formy spędzania wolnego czasu
- rola mediów w kształtowaniu tożsamości człowieka współczesnego
- Przekazy medialne dotyczące ciała oraz ich rola w kształtowaniu współczesnych wzorców kobiecości i męskości w kulturze.
- wywieranie wpływu na odbiorcę komunikatu medialnego
III. Kultura-sztuka-media
- czym jest kultura?
- formy uczestnictwa w kulturze
- mass media w kreowaniu kultury popularnej
- kulturotwórcza funkcja mediów
- sztuka w cyberkulturze
- artysta-dzieło-odbiorca w epoce mediów cyfrowych
- edukacja kulturalna a edukacja medialna
- edukacja kulturalna w mediach
- Różnice jakościowe w przekazie dotyczącym ciała w sztuce współczesnej i kulturze audiowizualnej.
- Ciało jako materia sztuki współczesnej - założenia teoretyczne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę z zakresu współczesnej kultury audiowizualnej
Student zna strukturę i język tradycyjnych i nowoczesnych mediów
Student posiada wiedzę na temat nowoczesnych technologii
Student omawia społeczne i komunikacyjne funkcje mediów
Student wymienia metody manipulacji i zagrożeń związanych ze światem mediów
Student omawia rolę mediów w edukacji kulturalnej
Umiejętności:
Student odróżnia i posługuje się językiem tradycyjnych i współczesnych mediów
Student wykazuje umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami
Student rozumie rolę mediów w życiu społecznym, a także manipulacje i zagrożenia związane ze światem mediów
Student wykazuje zdolność do komunikacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
Student potrafi wykorzystywać media w edukacji kulturalnej
Postawy:
Student wykazuje świadomość możliwości związanych z wykorzystywaniem mediów w pracy pedagogicznej
Student wykazuje chęć poszerzania swojej wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii
Student jest otwarty na wykorzystywanie mediów w edukacji
Student ma wykształconą krytyczną postawę w odniesieniu do przekazów medialnych, w tym także do zagrożeń wynikających z obcowaniem z mediami
Kryteria oceniania
Student musi zaliczyć wszystkie przedmioty, wchodzące w skład modułu.
Końcowy egzamin - projekt
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., (red.), Edukacja medialna, Toruń 2002.
Agata Jakubowska, Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2004,
Keen A., Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, WAiP 2007.
Kochan M., Pojedynek na słowa – techniki erystyczne w publicznych sporach, Znak, Kraków 2005
Ryszard W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Ryszard W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Rabid, Kraków 2001.
McLuhan M., Zrozumieć media, (tłum. N. Szczucka), Warszawa 2004.
Dietek Merach, Teorie mediów, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2010.
John Naisbitt, Nana Naisbitt, Douglas Philips, Śmierć, seks oraz ciało: nowy nurt w sztuce – specimen art [w:] tychże Hi tech, Hi touch. Technologia a poszukiwanie sensu,, przeł. Alicja Unterschuetz, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2003.
Pedagogika medialna, (red.) Bronisław Siemieniecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t.1 i 2., Warszawa 2007.
Taposcott D., Wybrany rozdział z: "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: