MM - Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi 2300-MM-PR-MPZEP
Celem zajęć jest dostarczanie studentowi wiedzy o tym, czym są zaburzenia emocjonalne i psychiczne u dzieci i młodzieży, w jaki sposób mogą wpływać na funkcjonowanie szkolne oraz jak i w jakim zakresie pedagog może pomóc w procesie leczenia. Zostaną omówione różnice pomiędzy zaburzeniami u dzieci i dorosłych, mechanizmy powstawania zaburzeń oraz możliwości leczenia. Przedstawione zostaną zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju, ponadto zaburzenia zachowania i mieszane zaburzenia zachowania i emocji. W odniesieniu do każdego zaburzenia będą omawiane jego konsekwencje dla funkcjonowania emocjonalnego, społecznego oraz poznawczego osoby na nie cierpiącej. Będziemy zastanawiać się nad konsekwencjami powyższych zaburzeń dla funkcjonowania szkolnego. Zostanie omówiona problematyka odmowy chodzenia do szkoły, wagarowania i wycofania szkolnego. Przedstawione będą metody pomocy pedagogiczno- psychologicznej na terenie szkoły oraz interwencje, jakie może podjąć pedagog , a także zagadnienia dotyczące współpracy z rodzicami, psychologami, psychoterapeutami, lekarzami oraz zakładami leczniczymi i szkołami przy nich działającymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach (edukacyjnych, kulturowych, politycznych) wspierających osoby z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,
- Ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych pomiędzy osobą z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi, a jej środowiskiem i instytucjami społecznymi
- Ma elementarna wiedzę o psychospołecznych problemach osób z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi, oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania
- Ma wiedzę o normach i regułach organizujących proces edukacji osób z niepełnosprawnością. Zna podstawowe normy i reguły funkcjonowania odpowiednich instytucji edukacyjnych. Zna źródła ich powstania, zmiany i sposoby działania - zna odpowiednia regulacje prawne
- Ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,
-Ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,
Umiejętności:
- Potrafi prawidłowo interpretować proces edukacji osób z z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi, oraz określić jego znaczenie
- Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz nauk pokrewnych zwłaszcza psychiatrii, psychopatologii i psychologii klinicznej w celu analizy złożonych problemów, wychowania, kształcenia i wspomagania rozwoju osób z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,
- Potrafi diagnozować i analizować potrzeby oraz proces edukacji, wpierania i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,
- Potrafi przewidywać praktyczne skutki procesu edukacji, wpierania i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,
- Potrafi odwołać się do systemem klasyfikacji z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi i uwzględniać normy i reguły systemu edukacji i pomocy w celu projektowania właściwych działań pedagogicznych
-Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i pomocowych, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie
-Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie edukacji, wpierania i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,
Kompetencje społeczne:
- Potrafi planować działania edukacyjne na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi, oraz określać priorytety umożliwiające realizację określonego zadania
- Czuje się odpowiedzialny za skutki i efekty swojej pracy (wspomagania rozwoju osób z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi)
-Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać niektóre dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem osób z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi
-Współpracuje w grupie
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), samodzielna lektura wskazanych pozycji (także lektur nie omawianych na zajęciach), kolokwium obejmujące swoim zakresem treść zajęć i lektur. Test będzie składał z pytań otwartych i zamkniętych w tym pytań wielokrotnego wyboru i pytań podchwytliwych (zalicza uzyskanie 60% możliwych punktów).
Literatura
Carr A: Depresja i próby samobójcze młodzieży. Gdańsk, GWP, 2004
Carson R., Butcher J. Mineka S.: Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP, 2003
Dambach K.: Mobbing w szkole. Gdańsk,GWP, 2003
Hammen C. : Depresja. Gdańsk,GWP, 2006
Herbert M.: Rozwój społeczny ucznia.,Gdańsk GWP, 2004
Heyne D., Rollings S.: Niechęć do szkoły. Gdańsk, GWP, 2004
Kendall P.: Zaburzenia okresu dzieciństwa Gdańsk, GWP, 2004
Kołakowski A, Wolańczyk T., Pisula P., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Sopot, GWP, 2007
Jerzak M. (red): Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a rzeczywistość szkolna. Warszawa, PWN, 2016
Lauveng A.: Coś zupełnie innego. Piekło dorastania. Warszawa, Smak słowa. 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: