Pedagog w procesie współorganizowania kształcenia i wychowania osób ze SPE 2300-J-PS-MNWPS-PPW
Program zajęć obejmuje zagadnienia dotyczące pracy nauczyciela wspomagającego/pedagoga specjalnego oraz jego działań wychowawczych i opiekuńczych wspierających potrzeby uczniów w różnych typach szkół (integracyjnej, włączającej, specjalnej). Poruszana problematyka będzie obejmowała podstawową wiedzę na temat poszczególnych rodzajów niepełnosprawności (ruchowej, intelektualnej, słuchowej, wzrokowej), choroby przewlekłej oraz specyfiki funkcjonowania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Podczas zajęć zostaną omówione zachowania wobec osób z niepełnosprawnością, sposoby pracy indywidualnej z uczniem i pracy w grupie różnorodnej. Program zajęć obejmować będzie również zagadnienia dotyczące roli, kompetencji, zadań nauczyciela wspomagającego oraz zasady dobrej współpracy z nauczycielem wiodącym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
wiedza
- definiuje zagadnienia dotyczące roli, kompetencji, zadań nauczyciela wspomagającego
- odpisuje sposoby pracy indywidualnej z uczniem i pracy w grupie różnorodnej
- opisuje rodzaj działań wychowawczych i opiekuńczych stosowanych wobec uczniów z niepełnosprawnością
- charakteryzuje specyfikę funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością z uwzględnieniem wybranego rodzaju niepełnosprawności;
umiejętności
- umie wskazać rodzaj działań wychowawczych i opiekuńczych z uwzględnieniem wybranego rodzaju niepełnosprawności;
- wskazać zadania i funkcje nauczyciele wspomagającego/pedagoga specjalnego w klasie
- wskazać zasady dobrej współpracy z nauczycielem wiodącym i innymi specjalistami pracującymi w szkole
postawy
- umie nawiązać kontakt z osobą niepełnosprawną.
- umie nawiązać profesjonalną dialog z nauczycielami odpowiedzialnymi i specjalistami z proces współorganizowania kształcenia i wychowania osób ze SPE w różnych typach szkół
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.
Studentka/Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.
Literatura
Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, 2015
Geldard K, Geldard D.: Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne, GWP, Gdańsk 2004.
Gorajewska D.: Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Warszawa 2009.
Gorajewska D.: Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Warszawa 2007.
King G.: Umiejętności Terapeutyczne nauczycielskie, GWP, Gdańsk 2004
Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Piekut-Brodzka D., Kuczyńska-Kwapisz J.: Pedagogika specjalna dla pracowników specjalnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2004.
Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób, CMPPP
Seach D., Lloyd M., Preston M Pomóż dziecku z autyzmem, K.E.Liber, Warszawa 2006
Skura M. Relacje nauczyciela wspomagającego i nauczyciela wiodącego – temat wciąż otwarty, Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 1(29)/2018, s. 66-86
Wałachowska M. Rola nauczyciela wspomagającego w kształceniu integracyjnym, W: red J. Głodkowska, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, APE, Warszawa 20011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: