Metody aktywizujące w pracy z tekstem literackim 2300-J-MKNWE-F7
Podczas zajęć studenci na podstawie wybranych tekstów literackich przechodzą cały proces odkrywania i wykorzystywania potencjału lektury: od aktywnego czytania, szukania znaczeń i interpretowania tekstu po praktyczne działania kreatywno-edukacyjne podejmowane razem z dzieckiem.
Zadaniem konwersatorium jest rozwijanie twórczej postawy studentów w kontakcie z tekstem literackim oraz umiejętności inspirowania aktywności własnej dzieci w pracy z dziełem literackim poprzez takie działania jak: projektowanie gry edukacyjnej, inscenizacji tekstu i inne formy zajęć.
Dzięki technikom i narzędziom poznanym w trakcie zajęć uczestnicy będą mogli w przyszłości samodzielnie zastosować różne formy aktywności w pracy z wybraną pozycją książkową z dzieckiem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna sposoby twórczej i aktywnej pracy z tekstem literackim dla dzieci
- Posiada wiedzę na temat poznawczych i emocjonalnych zdolności dziecka do odbioru i przeżycia tekstu literackiego w danym okresie rozwoju
Umiejętności:
- Potrafi dobrać odpowiednie rodzaje aktywności do możliwości rozwojowych dziecka oraz tekstu literackiego
- Potrafi zaprojektować technikę/narzędzie do pracy z tekstem dla dzieci
Kompetencje społeczne:
- Student jest przygotowany do wspierania i inspirowania dzieci w samodzielnym myśleniu i odkrywaniu własnych znaczeń lektury
- Potrafi motywować dzieci do rozwijania dalszych kontaktów z lekturą, do czytania i wykorzystywania tekstów do rozumienia siebie i świata
Kryteria oceniania
1.Dyskusja i aktywność studentów w trakcie zajęć
2.Przygotowanie prezentacji z lektur stanowiących wprowadzenie lub komentarz do tematu zajęć
3.Opracowanie własnej propozycji narzędzia/techniki do pracy z wybranym tekstem literackim
Literatura
D. Świerczyńska-Jelonek, G. Walczewska-Klimek. Dziecko w dialogu z tekstem literackim. Warszawa 2015
D. Klaus-Stańska. M. Nowicka Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej , Warszawa 2005 (rozdz.1. Czy szkoła rzeczywiście uczy czytać?)
K. Appelt , Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, w: Psychologiczne portrety człowieka, red. A.I. Brzezińska , Gdańsk 2005
Krystyna Heska-Kwaśniewicz. (red.) Literatura dla dzieci i młodzieży po roku 1980 T. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2008
Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci-perspektywy badawcze-problemy animacji. Red. naukowa: G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2009 (wybrane teksty)
M. Tyszkowa. Baśń i jej recepcja z punktu widzenia psychologii rozwojowej. w :Rozwój jednostki w ciągu życia: teoria i metodologia badań. Poznań 2010
B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa 1985 (wybrane fragmenty)
M. Dagiel .O dziecięcej zdolności otwierania znaczeń tekstu poetyckiego. w: Problemy wczesnej edukacji 2008/2
A. Ungeheur-Gołąb, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2012
A Ungeheuer-Gołąb. Inny Ja. O zabawkach jako bohaterach utworów literackich dla dzieci. w: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 13 (3 (49),2018
O czym mówią rzeczy : świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowej ( red. A. Mik, M. Niewieczerzał, E. Rąbkowska, G. Leszczyński ; Warszawa, 2019 (wybrane teksty)
A.Baluch , Ilustracja, która prowadzi. W: Książka dziecięca 1990-2005: konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej red. G. Leszczyński, D. Świerczyńskiej-Jelonek, M. Zając Warszawa, 2006.
Irena Słońska, Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1977.
J. Papuzińska, Dziecko w świecie emocji literackich . Warszawa, 1996
J. Papuzińska, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Warszawa 1981.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: