Antropologia buntów 2300-F-153/AB
Celem zajęć jest antropologiczna analiza buntów i rewolucji. Zajęcia będą dotyczyć zarówno tego, z czego dane bunty wynikają, tego jak przebiegają i czym się charakteryzują oraz jakie mają skutki i jaki jest ich wpływ na historię i społeczeństwo. W trakcie zajęć przyjrzymy się różnym teoriom buntów i rewolucji, postaramy się także zanalizować kilka kluczowych przykładów buntów. Szczególnie będzie nas interesowało to, w jaki sposób aktorzy buntów postrzegają warunki w jakich on zachodzi (to wobec czego się buntują) oraz jaki bunty mają wpływ na dalsze losy społeczeństwa, jak zmieniają politykę, historię i kulturę.
Zajęcia będą opierać się na następujących punktach węzłowych:
1. Wprowadzenie do teorii buntu
2. Jak badać bunty i rewolucje?
3. Wobec czego ludzie się buntują?
4. Rewolucja październikowa w kontekście antropologicznym
5. Od buntów do kontestacji
6. Walki antykolonialne
7. Rok 1968 w perspektywie antropologicznej
8. Czy naród może być zbuntowany?
9. Transformacja ustrojowa czy pokojowa rewolucja?
10. Co się dzieje z udaną rewolucja: Zapatyści, bolszewicy i Solidarność
11. Obrazy zbuntowanego ludu (wyobrażenia o ludzie)
12. Bohaterowie wyobraźni
13. Obrazy buntowników: od Robin Hooda do Lenina
14. Czy po 1989 roku można się jeszcze buntować?
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna teorie buntów i rewolucji
2. Student ma wiedzę o kluczowych buntach i rewolucjach w XX wieku
3. Student ma wiedzę o polityczności ruchów związanych z buntem i rewolucjami
Umiejętności
1. Student potrafi analizować zjawiska związane z buntem i rewolucjami
Kompetencje społeczne
1. Student może służyć wiedzą ekspercką z zakresu zjawisk związanych z buntem i rewolucjami
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie:
1. Obecności na zajęciach
2. Aktywności na zajęciach
3. Przygotowaniu grupowej prezentacji na wybrany temat
Literatura
Bauman Zygmunt, Socjalizm. Utopia w działaniu, przeł. Michał Bogdan, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010
Buck-Morss Susan, Hegel, Haiti i historia uniwersalna, przeł. Katarzyna Bojarska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014
Clarke Jonh, Stuart Hall, Tony Jefferson, Roberts Brain, Subcultures, Cultures and Class (w:) Resistance Throught Rituals. Youth Subculture in Post-war Britain, eds. Stuart Hall, Tony Jefferson, Wydawnictwo Routledge, New York-London 2003
Janion Maria, Romantyzm. Rewolucja. Marksizm. Colloquia Gdańskie, Wydawnictwo, Gdańsk 1972
Mason Perry, Skąd ten bunt? Nowe światowe rewolucje, Warszawa 2013
Pomieciński Adam, Alterglobaliści. Antropologia ruchu na rzecz globalnej sprawiedliwości, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM 2013
Rewolucja 1905 (red) Wiktor Marzec, Kamil Piskała, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013
Shaffer Kirk, Tropical Libertarias. Anarchist Movements Adn Networks in the Caraibben, Southern United States, and Mexico, 1890s-1920s (w:) Anarchism and Syndycalism in the Colonial and Postcolonial World 1870-1940, eds. Steven Hirsh, Lucien Van Der Walt, Wydawnictwo Brill, Leiden-Boston 2010
Rewolucje 1968, red. Hanna Wróblewska, Maria Brewińska, Zofia Machnicka, Joanna Sokołowska, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: