Warsztat fotograficzno-filmowy pedagoga 2300-F-147/WFF
- podstawowe funkcje sprzętu fotograficznego i filmowego,
- światło "greckie fotos grafom" jako podstawa w fotografii i filmie, światło
zastane generowane sztucznie, lampa błyskowa, prawa optyki i
oświetlenia planu zdjęciowego,
- technika oświetlenia: światło skupione, rozproszone, balans bieli,
temperatura barwowa.
- odwzorowanie optyczne obrazu a rodzaj rejestratora, problemy
perspektywy,
- formy obrazowania fotograficznego i filmowego a sztuki plastyczne, kompozycja
a ogniskowa, prawa w czarno-bieli a w kolorze, zasad kompozycji
plastycznej,
- technika kompozycji obrazu: punkty węzłowe, kierunkowość
oglądania, złoty podział odcinka, symetria i asymetria, plamy i linie,
- skanowanie i konwersje, podstawy zarządzania kolorem,
- obróbka obrazu: kadrowanie i obracanie, rozjaśnianie
i ściemnianie, głębia bitowa a kolor, krzywe, wyostrzanie,
- relacje między tekstem a obrazami, interakcyjne budowanie obrazu,
- filmowe środki wyrazu - kamera i ruch, budowa sekwencji montażowej
- scenopis, scenariusz i storyboard, czyli film na papierze, przygotowanie planu filmowego
- formy wizualne a komunikowanie społeczne - problematyka doboru formy do treści,
- treść a forma obrazu filmowa i fotograficznego - rejestracja, obserwacja i prowokacja,
- techniki fotograficzne i filmowe jako narzędzie analizy społecznej i uzupełnienie innych metod badawczych,
- film a fotografia - wybór właściwego medium do realizacji założeń pedagogicznych,
- etyka obrazowania rzeczywistości - kiedy kamera czy aparat może zaszkodzić, a kiedy ma pomóc.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- rozróżnia podstawowe techniki i narzędzia obrazowania rzeczywistości użyteczne w diagnozie społeczno - kulturalnej,
- umie posługiwać się aparatem fotograficznym i filmowym na średnim
poziomie technicznego zaawansowania,
- potrafi wykonać samodzielnie formy wizualne stosując dowolną technikę rejestracji,
- rozpoznaje, selekcjonuje i krytycznie ocenia materiały wizualne do realizacji wyznaczonych celów,
Kryteria oceniania
- Aktywna obecność, dopuszczalne nie więcej niż 2 nieobecności
- Samodzielne wykonanie prac warsztatowych w pracowni technicznych środków animacji społecnzo-kulturalnej lub/i udział w realizacji ekspozycji wizualnych.
Literatura
Andreas Feninger, Nauka o fotografii, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1987.
- Tom Ang, Podręcznik fotografii cyfrowej, PWN 2009.
- Bo Bergstrom, Komunikacja wizualna, PWN, 2009.
- Charlotte Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna, Wydawnictwo Universitas, 2010.
- Michael Langford, Fotografia od a do z, Muza S.A.,1992.
- Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2008
- Olivier Schutte, Praca nad scenariuszem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
- Wybrane materiały filmowe, prezentacje przygotowane przez
prowadzącego oraz aktualne artykuły z czasopism
specjalistycznych i społeczno-kulturalnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: