Nurty współczesnej pedagogiki 2300-DD-NWP
Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy na temat nurtów i debat we współczesnej pedagogice, związanych z podstawowymi paradygmatami wiedzy pedagogicznej, ukazanie pedagogiki jako nauki o wychowaniu w odniesieniu do różnych dyskursów (np. dyskurs filozoficzny a dyskurs pedagogiczny o wychowaniu), wskazanie na główne teorie pedagogiczne i ich przynależność do różnych nurtów pedagogiki.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Doktorant zna podstawowe paradygmaty wiedzy pedagogicznej (w tym paradygmaty pedagogiki humanistycznej, paradygmaty pedagogiki empirycznej, paradygmaty pedagogiki krytycznej) oraz posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą pełnej klasyfikacji myśli pedagogicznej (prądy, kierunki, koncepcje),
2. Doktorant zna szerszy kontekst, w jakim osadzone są konkretne nurty współczesnej pedagogiki, w tym główne teorie społeczne, filozoficzne, psychologiczne, kulturowe mające zastosowanie na mapie paradygmatów pedagogicznych,
3. Doktorant posiada rozszerzony zakres wiedzy na temat tradycji myśli pedagogicznej i jej odniesień do współczesności, zna koncepcje i procesy przemian edukacyjnych i ich konotacje pedagogiczne, posiada rozszerzoną wiedzę na temat uwarunkowań procesów edukacyjnych i ich zmienności historycznej,
4. Doktorant zna kategorie pojęciowe funkcjonujące w pedagogicznych dyskursach, zna zróżnicowanie języka dyskursów pedagogicznych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Doktorant potrafi zastosować wiedzę z nauk społecznych i humanistycznych w analizie zjawisk i procesów edukacyjnych, potrafi wskazać możliwości i zagrożenia edukacji i wychowania, wynikające z aktualnych zmian społecznych,
2. Doktorant potrafi analizować odmienne koncepcje wychowania, rekonstruować ich założenia, potrafi analizować ewolucję podejść pedagogicznych oraz wiązać je z określonymi teoriami naukowymi,
3. Doktorant potrafi objąć krytyczną refleksją współistnienie różnych dyskursów w obszarze nauk pedagogicznych,
4. Doktorant rozumie związek doktryn z ideologiami, ich znaczenie dla współczesnej refleksji o wychowaniu oraz przynależność do różnych nurtów pedagogiki,
5. Doktorant rozumie i potrafi stosować interdyscyplinarne podejście do różnych problemów w obrębie współczesnych nurtów pedagogicznych,
6. Doktorant potrafi operować specjalistycznymi kategoriami pojęciowymi znaczącymi dla refleksji pedagogicznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Doktorant bierze udział w naukowej dyskusji dotyczącej problematyki nurtów pedagogicznych,
2. Doktorant jest otwarty na nowe podejścia i odmienne poglądy innych osób, różniące się od dotychczas przyjętych, szanuje ich opinie oraz dostrzega wartość współpracy z osobami reprezentującymi odmienne postawy,
3. Doktorant ma świadomość odpowiedzialności pedagoga za charakter podejmowanych działań, ma świadomość etycznego wymiaru sytuacji edukacyjnych i samodzielnych badań naukowych,
4. Doktorant ma świadomość procesualnego podejścia do własnej wiedzy i umiejętności oraz znaczenia samodzielnego studiowania.
Kryteria oceniania
Zaliczenie 6 seminariów tematycznych prowadzonych przez przedstawicieli różnych nurtów badań i analiz pedagogicznych.
Literatura
Zgodna z obszarem zainteresowań badawczych przedstawicieli poszczególnych nurtów pedagogicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: